Hospital Class: integrative review of qualitative research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994779

Keywords:

Educational processes, Hospital class, Integrative review.

Abstract

Hospitalization is a difficult moment on anyone's life, especially for to children and adolescents this process can lead to physical, emotional and cognitive impaired development. The junction between education and health fields contributes significantly to the integral care of children and adolescents, guaranteeing the right to schooling in the hospital environment, through the so-called hospital classes. The objective of this article was to characterize and analyze the scientific production about the Hospital Class. The chosen method was an integrative review based on the five steps of Whittemore and Knafl (2005): formulation and identification of the problem, data collection, data evaluation, analysis and interpretation of the collected data and data presentation. The databases consulted were: BDTD, Scielo, ERIC, PubMed and Web of Science and the portals Capes and VHL. Twenty-six (26) academic papers were selected and characterized according to type, year, place of publication, method, identification of participants, objective of the study, synthesis of findings, topics and referenced authors. Three main themes were highlighted from the discussions of the analyzed works: the need to implement hospital classes; the primordial approximation between the fields of health and education and the importance of training educators to work in the hospital. It is concluded that there is a need to publicize the right to education in a hospital context as well as the participation of the family in the hospitalization process, to guarantee the reinsertion of the student in the regular classroom and the construction of flexible plans and curricula.

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Author Biographies

Miriã Martins de Brito , Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

 

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de São Carlos -UFSCar. Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de São Carlos-UFSCar.

Aida Victoria Garcia Montrone, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Graduação em Obstetrícia e Puericultura pela Universidade de Chile (1973), Mestrado em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) (1992) e Doutorado em Educação pela UFSCar (1997). Atualmente é professora Associada da UFSCar no Departamento de Metodologia de Ensino, e no Programa de Pós-Graduação em Educação, Linha de Pesquisa "Práticas Sociais e Processos Educativos". Atua com temas de educação, educação e saúde, gênero, saúde sexual e reprodutiva.

Professora Associada, Universidade Federal de São Carlos- UFSCar, Departamento de Metodologia de Ensino -DME; Programa de Pós Graduação em Educação- PPGE, São Carlos, SP. Brasil. CEP. 13565- 905 + 55 (16) 33518373.

Márcia Regina Cangiani Fabbro, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Graduação em Enfermagem pela Universidade Estadual de Campinas (1985), especialização em enfermagem obstétrica pela UNIFESP (1985) e pré-natal (2013), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1996), doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2006) e Pós-Doutorado na Universidad de Barcelona/Espanha (2011/2012). Professora Associada e Sênior da Universidade Federal de São Carlos. Atua com temas de enfermagem, educação, gênero, saúde sexual e reprodutiva.

Professora Sênior, Universidade Federal de São Carlos- UFSCar Departamento de Enfermagem- Denf + 55 (19) 997821622; São Carlos, SP. Brasil. CEP. 13565- 905.

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Published

2023-10-31

How to Cite

BRITO , M. M. de .; MONTRONE, A. V. G. .; FABBRO, M. R. C. . Hospital Class: integrative review of qualitative research . Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 17, p. e4779069, 2023. DOI: 10.14244/198271994779. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4779. Acesso em: 15 may. 2024.

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Demanda Contínua - Artigos
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