Chemistry textbook: a look at the main themes studied in journals and events

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994401

Keywords:

Chemistry textbook, Literature review, Content Analysis.

Abstract

The Chemistry textbook (CT) is a resource present in everyday school life, being part of teaching planning and the student's teaching and learning process. Currently, as several researches are carried out on CT, it is pertinent to understand how this resource has been investigated. Therefore, this paper aims to carry out a survey of the main themes investigated in research on CT over 10 years in scientific journals, and the last three proceedings of two national scientific events. The research is characterized as an exploratory bibliographic review occurring in three stages: (1) survey of research in journals with Qualis A1, A2, and B1; (2) survey of work in scientific events; (3) categorization of the most studied topics through the content analysis proposed by Bardin. The results reveal nine categories present in the 114 analyzed works and show that the most explored category in research involving CT is the study of "chemical content". In contrast, research dealing with "teaching practices regarding the CT," the "use of the CT," and "teacher conceptions of the CT" are observed to a lesser extent. In the survey carried out, it was possible to identify the categories most used in studies on CT and the current stage of research on this didactic resource, considering that research on CT is necessary, due to the fact that textbooks are present in the teaching and learning process in the several Brazilian schools.

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Author Biographies

Rafael Silva de Araujo, Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE)

Mestre em Ensino das Ciências pelo programa de pós-graduação em Ensino das Ciências (PPGEC) pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). Licenciado em Química no IFPE Campus Ipojuca. Foi bolsista de iniciação cientifica BIA/FACEPE e do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência PIBID/CAPES.

Bruno Silva Leite, Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE)

Professor de Química e de Tecnologias no Ensino de Química da Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). Licenciado em Química e mestre no Ensino de Ciências pela UFRPE e Doutor em Química Computacional pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). É docente permanente no programa de pós-graduação em Ensino das Ciências (PPGEC), no Doutorado em Ensino da Rede Nordeste de Ensino (RENOEN) e no Programa de Mestrado Profissional em Química em Rede Nacional (PROFQUI), todos na UFRPE. Tem experiência na área de Química e Ensino de Química: Em Química desenvolve pesquisas em Astroquímica e Química Computacional; Em Ensino de Química atua principalmente nas seguintes temáticas: (1) Tecnologias no Ensino de Química; (2) Metodologias Ativas, Aprendizagem Tecnológica Ativa, Gamificação e Ensino Híbrido; (3) processos e materiais educativos no Ensino de Ciências/Química; (4) Experimentação, divulgação científica e formação de professores.  Líder dos grupos de pesquisas InPraMEQ (Investigação de Práticas Metodológicas no Ensino de Química) e LEUTEQ (Laboratório para Educação Ubíqua e Tecnológica no Ensino de Química) do diretório de grupos do CNPq e é professor colaborador do Núcleo SEMENTE (Sistemas para Elaboração de Materiais Educacionais com o uso de novas Tecnologias) do Departamento de Química da UFRPE. Atua como consultor ad-hoc de periódicos especializados em Educação em Ciências/Química, nacionais e internacionais, e agências de fomento (CNPq, CAPES). Na Sociedade Brasileira de Química (SBQ) é o atual diretor da Divisão de Ensino [mandato 2022-2024].

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Published

2023-10-31

How to Cite

ARAUJO, R. S. de; LEITE, B. S. Chemistry textbook: a look at the main themes studied in journals and events. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 17, p. e4401067, 2023. DOI: 10.14244/198271994401. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4401. Acesso em: 14 may. 2024.

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