The Theory of Communicative Action as an Ethical-political Perspective of Educational Administration

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271996178

Keywords:

Educational administration, Jürgen Habermas, Theory of Communicative Action, Ethical-political formation

Abstract

The purpose of this article is debating the social management as a perspective for a critical educational management proposal having Jürgen Habermas work as its basis. The underlying assumption is that the educational process within schools is different from the production of goods and services as set by the marketplace. Schools offer a social context for human development in all its possible dimensions and exceed curriculum contents that may be taught, learned, measured and managed. The social educational management considers a broader understanding of education as it involves cultural, symbolic, aesthetic, emotional, moral, political and economic aspects. Based on the theory of communicative action and deliberative politics of Habermas the social management concept is presented as an alternative to traditional management. Focusing on the vocational education analysis it is then possible to think of an educational management concept that enables the development of an autonomous and emancipated social subject that is ready for life, work and technical disposition as well as enlightened political action. Given the above-mentioned considerations a research agenda on the theories and practices of institutionalized school management is given.

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Author Biographies

Darlan Marcelo Delgado, Centro Estadual de Educação Tecnológica “Paula Souza” (CEETEPS)

Pós-Doutorado em Educação (2015) pelo DEd (UFSCar), Doutor em Educação Escolar (2010) pela Universidade Estadual Paulista - UNESP - Faculdade de Ciências e Letras do Campus de Araraquara-SP (FCL/Ar) e Mestre em Educação (2002) pela mesma instituição. Graduado em Ciências Econômicas (1998) pela Universidade de São Paulo - USP - Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto-SP (FEA-RP). Atualmente é Docente, em Regime de Dedicação Exclusiva, no Centro Estadual de Educação Tecnológica "Paula Souza" (CEETEPS) – Faculdade de Tecnologia de Mococa. Áreas de interesse: Política Educacional e suas articulações com a Política de Ciência, Tecnologia e Inovação (CT&I). Atua nas seguintes linhas de pesquisa: Política Educacional; Gestão Educacional; Economia da Educação.

Luiz Roberto Gomes, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

É pós-doutor em ciências da educação pela J. W. Goethe Universität em Frankfurt am Main (Alemanha); é doutor em Educação na área de Filosofia, História e Educação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP; mestre em Educação na área de Filosofia e História da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP e licenciado em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas - PUC-Campinas. Vice-presidente da Sociedade Brasileira de Filosofia da Educação - SOFIE. Autor de livros, capítulos de livros e artigos publicados no Brasil e no Exterior. É professor Associado do Departamento de Educação da Universidade Federal de São Carlos - UFSCAR, professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação PPGE/UFSCar (mestrado e doutorado). É líder do Grupo de pesquisa "Teoria Crítica e formação ético-política" (UFSCar/CNPq) e membro pesquisador doutor do grupo de pesquisa "Teoria Crítica e Educação" CNPq. Tem experiência em cursos de pós-graduação (Stricto Sensu) e (Lato Sensu), no Ensino Superior, na Educação Básica; tendo atuado nas áreas de Filosofia, Educação e Ciências Humanas.

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Published

2023-08-29

How to Cite

DELGADO, D. M.; GOMES, L. R. The Theory of Communicative Action as an Ethical-political Perspective of Educational Administration. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 17, p. e6178045, 2023. DOI: 10.14244/198271996178. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/6178. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Dossier Educational Policies and Post-Covid-19 Formative Perspectives
##plugins.generic.dates.received## 2022-09-17
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##plugins.generic.dates.published## 2023-08-29

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