Suicide.com: the last act of spectacle

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271993873

Keywords:

Suicide.com, Society of the spetacle, Cyberculture, Suicide.

Abstract

Dialoguing with the theoretical intersection between central references of the Critical Theory of Society and the philosopher Guy Debord, through literature review and case studies, this article sought to discuss the theme of suicide.com. Although the term has been coined, it was done, generically, for suicide cases in which the author uses some digital resource to the act. Therefore, suicide.com shows its characteristics and forms of manifestation that differs between cases in which the suicides are encouraged and directed by websites and/or internet users where, in general, such practices are restricted to the forums. accompanied by the chats, having as a visual record eventual images of the process; creation of suicide groups where people meet in forums to talk about the subject and they create a collective death pact; or cases where the suicide makes the practice public in video and live, from the access of Internet users to the webcam. However, the proposed approach embraced a new understanding of the concept, which could be based on the following premises: a) the suicide, as a social phenomenon, is limited to the historical context and cultural factors of its time and space, therefore, the media is an inherent component of contemporary suicide practices; b) suicide.com, however, is not just the virtualized replication of traditional suicide; It is the result of the processes of public spectacularization of private life in virtual environments.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Marsiel Pacífico, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

Professor Adjunto da UEMS. Doutor em Educação pela UFSCar.

Luiz Roberto Gomes, Universidade Federal de São Carlos

Professor Associado da UFSCar. Pós-doutor em Educação pela J. W. Goethe Universität e Doutor em Educação pela UFSCar.

References

ADORNO, Theodor Wiesegrund; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Trad. Guido Antonio de Almeida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.

ALMEIDA, Ana Filipa. Efeito de Werther. In: Análise psicológica, Lisboa, v. 18, n. 1, p. 37-51, 2000.

ANES, Eugenia Maria Garcia; SILVA, N.; SILVA, S. Suicídio: um problema de saúde pública. Jornadas de enfermagem da escola superior de saúde do IPB: livro de atas. Bragança: Escola Superior de Saúde. p. 524-532, 2013.

BATEY, Mark. O significado da marca: como as marcas ganham vida na mente dos consumidores. Tradução Gabriel Zide Neto. Rio de Janeiro: Best Business, 2010.

BESTGORE. Man cuts his femoral artery and bleeds live on ooVoo webcam. 2012. Disponível em: <http://www.bestgore.com/suicide/man-cuts-his-femoral-artery-bleeds-live-oovoo-webcam/>. Acesso em: 29 out. 2018.

BLINDERMAN, Ilia. See The First “Selfie” In History Taken by Robert Cornelius, a Philadelphia Chemist, in 1839. Openculture. 2013. Disponível em: < http://www.openculture.com/2013/11/the-first-selfie-in-history-1839.html>. Acesso em: 20 jan. 2019.

BRUM, Eliane; AZEVEDO, Solange. Suicídio.com. Revista Época. São Paulo, v. 2, n. 2, p. 27-30, fev. 2008.

CAMUS, Albert. O mito de Sísifo. 5.ed. Rio de Janeiro: Record, 2008.

CHRISTANTE, Luciana. Com sem saída. Revista Unespciência. 13. ed., p. 30-35, out. 2010.

COSTA, Ana Luisa. A relação entre o suicídio e a internet: o fenômeno do ‘suicídio.com’. CONGRESSO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO NA REGIÃO SUDESTE, 19., Vila Velha/ES, 2014. Anais... Vila Velha: Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, 2014.

CRUVINEL, Monica Vasconcelos. Rastros virtuais de uma morte (a)enunciada: uma análise dos discursos do suicídio pelas páginas “brasileiras” do Orkut”. 2008. 198 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Instituto de Estudos de Linguagem, Unicamp, Campinas, 2008.

CRUZ, Dulce Márcia; KRÜGER, Fernando. L. As estratégias de marketing dos jogos eletrônicos de simulação da vida. 2009. Disponível em: <http://www.prodemge.gov.br/images/revistafonte/revista_9.pdf#page=65>. Acesso em: 10 jan. 2019.

DAYLY MAIL. 'Took all my pills, bye bye': Woman commits suicide on Facebook... and none of her 1,082 online friends help. Daily Mail Reporter. News. 06 Jan. 2011. Disponível em: <https://www.dailymail.co.uk/news/article-1344281/Facebook-suicide-None-Simone-Backs-1-082-online-friends-helped-her.html>. Acesso em: 02 Fev. 2019.

DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. Tradução Estela dos Santos Abreu. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

DURKHEIM, Émile. O suicídio. Estudo sociológico. Tradução Monica Stahel. 1. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000. (Coleção Tópicos).

FIERRO, Mariana. Suicidios que se transmitieron en vivo por redes sociales. Azteca. 2018. Disponível em: <https://www.aztecaamerica.com/galerias/noticias/13206/suicidios-que-se-transmitieron-en-vivo-por-redes-sociales/7>. Acesso em: 19 maio 2019.

GOETHE, Johann Wolfgang. Os sofrimentos do jovem Werther, trad. de Erlon José Paschoal, São Paulo, Estação Liberdade, 1999.

GOMES, J. O. et al. Suicídio e internet: análise de resultados em ferramentas de busca. In: Psicologia e Sociedade, v. 26, n. 1, p. 63-73, 2014.

HISTÓRIA DIGITAL. 35 fotos post mortem. História Digital. Curiosidades. 2014. Disponível em: <https://historiadigital.org/curiosidades/35-fotos-post-mortem-feitas-apos-a-morte/>. Acesso em: 02 Fev. 2019.

LOUREIRO, Paulo Roberto Amorim; MOREIRA, Tito Belchior; SACHSIDA, Adolfo. Os efeitos da mídia sobre o suicídio: uma análise empírica para os estados brasileiros. IPEA. Texto para Discussão 1851. Rio de Janeiro, 2013.

MENEGHEL, Stela Nazareth et al. Características epidemiológicas do suicídio no Rio Grande do Sul. Revista Saúde Pública, v. 8, p. 804-810, 2004.

MORENO, Ana Carolina; DANTAS, Carolina; OLIVEIRA, Monique. Suicídios de adolescentes: como entender os motivos e lidar com o fato que preocupa pais e educadores. Globo. Ciência e Saúde, 2018. Disponível em: < https://g1.globo.com/ciencia-e-saude/noticia/suicidios-de-adolescentes-como-entender-os-motivos-e-lidar-com-o-fato-que-preocupa-pais-e-educadores.ghtml >. Aceso em: 08 mar. 2019.

NAÇÕES UNIDAS. OMS: quase 800 mil pessoas se suicidam por ano. Nações Unidas Brasil, 2018. Disponível em: <https://nacoesunidas.org/oms-quase-800-mil-pessoas-se-suicidam-por-ano/>. Acesso em: 04 mar. 2019.

O GLOBO. Mãe encontra vídeo no Youtube Kids que ensina crianças como cometer suicídio. OGlobo. Sociedade. 2019. Disponível em: <https://oglobo.globo.com/sociedade/mae-encontra-video-no-youtube-kids-que-ensina-criancas-como-cometer-suicidio-23482770>. Acesso em: 19 maio 2019.

OOVOO. Fast facts & figures. OOVOO. Company Fact Sheet 2014. Disponível em: <http://www.oovoo.com/fact-sheet/ooVoo_FactSheet_0807V5.pdf>. Acesso em: 10 jan. 2018.

OWEN, Jonathan. Teens die after logging into 'suicide chat rooms'. Independent. This Britain. 2006. Disponível em: <https://www.independent.co.uk/news/uk/this-britain/teens-die-after-logging-into-suicide-chat-rooms-415386.html>. Acesso em 06 mar. 2019.

PACÍFICO, Marsiel; GOMES, Luiz Roberto. O espetáculo de si: uma proposição sobre a atualidade da sociedade do espetáculo. Comunicações. Piracicaba, v. 26, n. 1, p. 165-179, 2019.

R7. Por desilusão amorosa! Garota anuncia suicídio em rede social e posta última foto antes de se matar. R7. Hora7. 2014. Disponível em: <https://noticias.r7.com/hora-7/fotos/por-desilusao-amorosa-garota-anuncia-suicidio-em-rede-social-e-posta-ultima-foto-antes-de-se-matar-16062018#!/foto/8>. Acesso em: 18 dez. 2018.

SILVA, Manuely Costa. A influência dos grupos Emo, Gótico e Punk no desenvolvimento dos adolescentes. Monografia (Especialização em Educação e Psicopedagogia) – Pontifícia Universidade Católica. Campinas, p. 33, 2006.

SOUSA, Ana Cristina. Eugenia Cooney, a ‘rainha-esqueleto’, é demasiado magra para o Youtube?. Público. Sociedade, 2016. Disponível em: <https://www.publico.pt/2016/10/25/sociedade/noticia/anorexia-ou-magreza-natural-1748753>. Acesso em: 10 nov. 2018.

STELTER, Brian. Web Suicide Viewed Live and Reaction Spur a Debate. NYTimes. 2008. Disponível em: <https://www.nytimes.com/2008/11/25/us/25suicides.html>. Acesso em: 18 maio 2019.

STOKES, Paul. Chatroom users 'goaded man in web suicide'. The Telegraph. UKNews. 2007. Disponível em: <https://www.telegraph.co.uk/news/uknews/1563053/Chatroom-users-goaded-man-in-web-suicide.html>. Acesso em: 18 maio 2019.

TÜRCKE. Christoph. Sociedade Excitada: filosofia da sensação. Tradução Antonio A. S. Zuin e outros. Campinas: Editora da Unicamp, 2010.

VEJA. A cada 40 segundos ocorre um suicídio no mundo. Veja. Saúde, 2018. Disponível em <https://veja.abril.com.br/saude/a-cada-40-segundos-ocorre-um-suicidio-no-mundo/>. Acesso em: 12 maio 2019.

VIANA, Bruno Mariante. Teasers: imagens que provocam a utilização do teaser de cartaz da saga Star Wars frente ao imaginário do público pós-moderno. Monografia (Bacharelado em Comunicação Social, Habilitação em Publicidade e Propaganda) – Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, p. 92, 2010.

YOUTUBE. Eugenia Cooney. Disponível em: <https://www.youtube.com/user/eugeniacooney/about>. Acesso em: 10 jan. 2019.

Published

2020-07-27

How to Cite

PACÍFICO, M.; GOMES, L. R. Suicide.com: the last act of spectacle. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e3873103, 2020. DOI: 10.14244/198271993873. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3873. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

Demanda Contínua - Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2019-12-09
##plugins.generic.dates.accepted## 2020-05-29
##plugins.generic.dates.published## 2020-07-27

Most read articles by the same author(s)