Hybrid, flipped, meaningful, and active training journeys in higher education: contributions to thinking about synchronous activities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271995735

Keywords:

Higher education, Distance education, Webconferencing, Covid-19.

Abstract

Since the beginning of 2020, the Covid-19 pandemic has created important demands and accelerated drastic and abrupt changes in the educational context. In higher education, and particularly in the public sphere, unique emergency training strategies have been adopted, in general structured based on principles of distance education experiences and hybrid learning. At UFSCar, a model of this nature (called Emergency Non-Attendance Teaching) was provoked and developed in response to the pandemic context. In this article, we report, evaluate and reflect on the 2020/2 experience in the subject of Policy, Organization and Management of/in Basic Education (POGEB), taken as a possible configuration for pedagogical activities in virtual learning environments (VLE). By scope and in depth, this analysis is restricted to the synchronous dimension of this experience, based on web conferences, in addition to the analysis already undertaken on the asynchronous dimension in a virtual learning environment. As a result, contributions are presented for thinking and carrying out synchronous pedagogical activities consistent with training journeys from the perspective of a hybrid, flexible, active, meaningful and flipped learning or classroom. It is important to note that the elements recorded in the experience corroborate the theoretical reflections presented; however, despite the positive aspects identified, important challenges remain in relation to the adoption of synchronous mediation teaching strategies in higher education.

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Author Biographies

Achilles Alves de Oliveira, Universidade de Brasília (UnB)

Doutorando pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade de Brasília (UnB). Mestre em Educação, Linguagem e Tecnologias pela UEG. Especialista em Educação e Tecnologias pela UFSCar e em Psicomotricidade pelo IEPSE-DF. Professor de educação básica na Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF). Membro do Grupo Horizonte/UFSCar (Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Inovação em Educação, Tecnologias e Linguagens). Tem experiência na área de Educação Física Escolar e Educação e Tecnologias, com interesse em temas como: ensino e aprendizagem na cultura digital, educação a distância, ensino híbrido, mediação pedagógica e TDICs.

Daniel Mill , Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Professor Titular da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), onde trabalha como Docente e Gestor de Educação a Distância (EaD). Doutor em Educação pela UFMG, com pós-doutorado pelas Universidade de Coimbra e Universidade Aberta de Portugal. É membro do Programa de Pós-Graduação em Educação e também já atuou por vários anos no Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade. É Líder do Grupo Horizonte (Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Inovação em Educação, Tecnologias e Linguagens) e membro do Grupo de Pesquisa em Ensino de Ciências e seus dispositivos: sujeitos, saberes, práticas, discursos e políticas. Como pesquisador, tem interesse particular pela interseção das temáticas: Trabalho Docente, Tecnologias, Linguagens, Cognição e Educação a Distância.

Marcello Ferreira, Universidade de Brasília (UnB)

Professor e Vice-diretor no Instituto de Física da Universidade de Brasília (UnB). Doutor em Educação em Ciências pela UFRGS, mestre em Ensino de Física e licenciado em Física pela UnB. Realizou Estágio Pós-Doutoral na UFSCar, na área de Ensino de Ciências e Tecnologias. Líder do Grupo de Pesquisa em Ensino de Ciências e seus dispositivos: sujeitos, saberes, práticas, discursos e políticas e membro do Grupo Horizonte (Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Inovação em Educação, Tecnologias e Linguagens). Pesquisa e orienta nos temas: fundamentos teórico-metodológicos para o ensino de ciências e física; formação de professores de física; estudos foucaultianos; educação a distância; e políticas públicas da educação. Docente permanente no Programa de Pós-graduação em Ensino de Física (PPGEF) da UnB, em Educação em Ciências (PPGECi) da UFRGS e em Gestão e Avaliação da Educação Pública (PPGP) da UFJF. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq.. Possui experiência como gestor de políticas educacionais, tendo exercido os cargos de Coordenador de Articulação Acadêmica e Coordenador-Geral de Programas e Cursos em EaD na Capes. Foi também professor, Coordenador de Planejamento, Desenvolvimento e Avaliação, Pró-Reitor de Assuntos Estudantis e Comunitários da Universidade Federal do Pampa e Pró-Reitor de Pós-graduação junto à Sociedade Brasileira de Física (SBF).

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Published

2023-12-22

How to Cite

OLIVEIRA, A. A. de .; MILL , D. .; FERREIRA, M. . Hybrid, flipped, meaningful, and active training journeys in higher education: contributions to thinking about synchronous activities. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 17, p. e5735107, 2023. DOI: 10.14244/198271995735. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/5735. Acesso em: 14 may. 2024.

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