Concerns of beginning teachers who work in literacy classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271995144

Keywords:

Literacy, Teaching professional insertion, Teaching professional development.

Abstract

The article discusses findings from a research with teachers in professional insertion who work in literacy classes, having as a guiding thread the teachers' concerns that permeate this period. It aimed to understand how literacy teachers' concerns affect their teaching during the period of insertion in the career, delimited around the first five years of professional practice. It was guided by the way of research with narrative with support of a theoretical reference on literacy and teaching professional insertion, among them: Goulart, Smolka, Cochran-Smith and Marcelo and their collaborators. Six teachers participated in the research, working in Literacy classes, recently graduated from a Pedagogy course and beginners in the teaching career. From a movement of identification and analysis of the concerns of beginning teachers regarding the literacy process and their ways of coping, it was possible to verify that these are manifested with more intensity in relation to the heterogeneity of the classes, the conflicts and student behavior and the professional inexperience. The investigative posture, the realization of differentiated proposals considering the rhythm and needs of children and the exchange between peers emerged as ways of coping with concerns that were inscribed in a perspective of making learning meaningful for all.

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Author Biographies

Ingrid Cristina Barbosa Fernandes, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Orientadora Pedagógica na Prefeitura Municipal de Maricá. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação. Formada em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Doutoranda em Educação (UFRJ). Mestre em Educação na linha de Currículo, Docência e Linguagem pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. 

Giseli Barreto da Cruz , Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Professora Associada da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Foi professora visitante no Centro de Investigação Avançada em Educação da Universidad de Chile, onde desenvolveu pesquisa pós-doutoral com o apoio Capes PrInt (2022-2023). Possui Doutorado e Mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio); Especialização em Supervisão, Orientação e Administração Escolar pela Universidade Federal Fluminense (UFF); e Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Santa Úrsula (USU). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Didática e Formação de Professores (GEPED) e pesquisadora fundadora do Laboratório de Estudos e Pesquisas em Didática e Formação de Professores (LEPED). É bolsista de produtividade de pesquisa do CNPq e Cientista do Nosso Estado/FAPERJ.

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Published

2023-11-28

How to Cite

FERNANDES, I. C. B.; CRUZ , G. B. da. Concerns of beginning teachers who work in literacy classes. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 17, p. e5144075, 2023. DOI: 10.14244/198271995144. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/5144. Acesso em: 15 may. 2024.

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