Resources of a Teacher to Teach Mathematics in YAE - Field Classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271996255

Keywords:

Documentary approach to didactics, Field education, Resources, YAE-Field.

Abstract

The article brings an excerpt of doctoral research that aims to understand the documentation system of teachers who teach mathematics in classes in youth and adult field education (YAE-Field) and the relationship with the learning environments they propose. It is the expansion of an article published at the VIII International Seminar on Research in Mathematics Education (SIPEM) that identifies resources used by a teacher from YAE-Field to teach mathematics, classifying them into materials and non-materials and analyzing the relationships between them. The expansion consists of the presentation and analysis of the resources used by another teacher in resuming face-to-face teaching after remote teaching during the Covid-19 pandemic. The research is anchored in the reflective investigation methodology (RIM) to carry out a semi-structured interview, ask the participants to produce a video recording to present the resources available at the school and which they used to teach mathematics, and after that, build a schematic representation of those resources. The analysis of the produced data reveals that, for the most part, the first teacher's resources were associated with everyday objects, while the second teacher's resources included more elements of information and communication and technologies (ICT), which may denote the influence of remote teaching. Both teachers showed concern about relating some resources to the realities of YAE- Field students, even if it is not a predominant aspect in the analyzed data. 

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Author Biographies

Josias Pedro da Silva, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Doutor em Educação Matemática e Tecnológica pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Mestre em Educação Contemporânea pela UFPE. Licenciado em Matemática pela UFPE. Pesquisador do Grupo de Pesquisa Ensino, Aprendizagem e Processos Educativos (GPENAPE). Atuou como professor formador no Programa Escola da Terra em Pernambuco, na área de Ensino de Matemática e Educação do Campo. Ensinou o componente curricular Estatística e Matemática Aplicada à Administração no curso de Administração do Campus Agreste da UFPE. Foi professor e coordenou da especialização lato sensu da Faculdade de Ciências Aplicadas de Limoeiro (FACAL). Durante quatro anos foi professor de matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental e no Ensino Médio. Pesquisa sobre a Educação Matemática, a Educação do Campo, a Educação de Jovens e Adultos e a Educação Matemática Crítica.

Iranete Maria da Silva Lima, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Doutora em Matemática e Informática pela Université Joseph Fourier (Grenoble-FR), com pós-doutorado em Didática da Matemática pelo Institut Français de l'Éducation - École Normale Supérieure de Lyon e pós-doutorado em Educação, com ênfase em Educação do Campo, pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Professora associada da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), atuando na Licenciatura em Pedagogia, no Programa de Educação Contemporânea (PPGEduC) e no Programa Educação Matemática e Tecnológica (EDUMATEC). Coordena o Núcleo de Pesquisa, Extensão e Formação em Educação do Campo (NUPEFEC); representa a UFPE no Comitê de Educação do Campo de Pernambuco e integra a Comissão Executiva do Fórum Nacional de Educação do Campo (FONEC). É líder do Grupo de Pesquisa GPENAPE e pesquisadora dos Grupos GPEMCE da UFPE e GEPERUAZ da UFPA.

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Published

2023-12-13

How to Cite

SILVA, J. P. da; LIMA, I. M. da S. Resources of a Teacher to Teach Mathematics in YAE - Field Classes. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 17, p. e6255084, 2023. DOI: 10.14244/198271996255. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/6255. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

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Dossiê Formação de Professores que Ensinam Matemática
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##plugins.generic.dates.published## 2023-12-13