Points of focus of Brazilian research on the continuing education of teachers who teach mathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271996243

Keywords:

Teacher education, Research in professional development, Mathematics teachers.

Abstract

This paper aims to discuss the characteristics of Brazilian research on the professional development of teachers who teach mathematics (PEM). For this purpose, we analyzed the focal points of 218 articles published in journals classified by Capes in the fields of Teaching and/or Education that have professional development as a research area. In the analysis, we identified articles that take research on the professional development of PEM as the "object of investigation" or as the "context for investigation". Research that takes professional development as the "object of investigation" seeks to understand "how" the instructional process can promote the learning and professional development of PEM. In research where the professional development of PEM is assumed as the "context for investigation", aspects of teacher professionalization are analyzed in an attempt to understand "what" can be learned in the process of professional development for PEM. Regardless of the characteristics assumed in the analyzed research, they can foster the debate and the development of public policies for the professional development of PEM, whether by providing important information about instructional practices and their structural elements or by examining ways to promote reflective processes that assist teachers in training to analyze and make decisions in their professional practice.

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Author Biographies

Márcia Cristina de Costa Trindade Cyrino, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Licenciada em Matemática (UNESP/PP, 1988), mestre em Educação Matemática (UNESP/RC, 1997), e doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (2003), área de concentração: Ensino de Ciências e Matemática. Realizou Pós-doutorado na Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa de 02/2008 a 12/2008, na área de Formação de Professores, e no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa de 07/2012 a 02/2013. Atualmente é bolsista produtividade 1D do CNPq; Professora Titular da Universidade Estadual de Londrina (UEL); Coordenadora Adjunta dos Programas de Pós-Graduação Acadêmicos da Área de Ensino na CAPES (2022-2026); e coordenadora do Comitê Assessor da Área (CAA) de Ciências Humanas da Fundação Araucária (2020-2024). Coordenou o PECEM - Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática de agosto/2009 a maio/2013. Foi membro da Fundação Araucária: CAA de Matemática, Estatística e Computação de 2006 a 2012 e CAA de Ciências Humanas - Educação 2017-2019. Foi Coordenadora do Curso de Matemática (2013-2014) e Vice-Diretora do Centro de Ciências Exatas (CCE) de outubro/2014 a outubro/2018. Os temas e linhas de pesquisa e de atuação docente são: Educação Matemática e Formação de professores que ensinam Matemática. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Formação de Professores que ensinam Matemática (Gepefopem) desde 2003 e participa do Grupo de Pesquisa em Educação Matemática da UEL. Atuou como uma das Coordenadoras do GT de Formação de Professores que Ensinam Matemática da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM), período de 2007-2009. Integrou o Conselho Nacional Fiscal da SBEM (gestão 2016 - 2019). Foi membro do Comitê Editorial Nacional da SBEM (2016 - 2019 e 2019 - 2022).

Rita Santos Guimarães, Universidade Federal do ABC (UFABC)

Bachelor degree in Mathematics and in Teaching Mathematcs from Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (2005/2006), and a masters degree in Teaching Science and Mathematics from Universidade Federal de São Carlos - UFSCar (2010). She also has a PhD in Education (2019) from the University of Nottingham - UK. Currently, I have a post doc position at IMECC/Unicamp, and my research is about teacher training. She has been working in Education for more than 10 years, focusing on mathematics education, teacher training, e-learning and designing materials.

Andréia Maria Pereira de Oliveira, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Licenciada em Matemática pela Universidade Católica do Salvador (1995), Mestrado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2003) e Doutorado em Ensino, Filosofia e História das Ciências pela Universidade Federal da Bahia e Universidade Estadual de Feira de Santana (2010). Desde 2015, é professora adjunta, regime de dedicação exclusiva, do Departamento II da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia. Atua como professora nos cursos de Licenciatura em Matemática e Pedagogia e como professora permanente no Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências da UFBA/UEFS e no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFBA. Orienta projetos de pesquisa de Iniciação Científica, Mestrado e Doutorado. Membro do Grupo Observatório da Educação Matemática (OEM), certificado pelo CNPq junto à UFBA. Atuou em funções como: coordenadora (2018-2020) e vice-coordenadora (2011-2012) do Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências da UFBA/UEFS, coordenadora da turma especial de Doutorado Interinstitucional (PPGEFHC-DINTER/CAPES) (2015-2021), coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Feira de Santana (2013-2015), coordenadora (2015-2019) e vice-coordenadora (2012-2015) do GT19 - Educação Matemática da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd), quarta secretária (1997-2001) e primeira tesoureira (2004-2007) da Sociedade Brasileira de Educação Matemática - Regional Bahia (SBEM-BA). Atualmente, é membro do Comitê Científico da ANPEd pelo GT 19 Educação Matemática e coordenadora Comitê de Ética em Pesquisa em Educação da Faculdade de Educação da UFBA (CEP-FACED/UFBA). Sou sócia das seguintes sociedades científicas: Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM), Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd) e Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência (SBPC). Tenho experiência na área de Educação Matemática, desenvolvendo projetos de pesquisa nos temas Formação e prática pedagógica de professores que lecionam Matemática, Modelagem Matemática e Materiais Curriculares Educativos, cujos resultados estão socializados em mais de noventa publicações na forma de artigos em periódicos, capítulos de livros e trabalhos completos publicados em anais.

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Published

2023-12-13

How to Cite

CYRINO, M. C. de C. T. .; GUIMARÃES, R. S.; OLIVEIRA, A. M. P. de . Points of focus of Brazilian research on the continuing education of teachers who teach mathematics. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 17, p. e6243100, 2023. DOI: 10.14244/198271996243. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/6243. Acesso em: 15 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Formação de Professores que Ensinam Matemática
##plugins.generic.dates.received## 2022-11-17
##plugins.generic.dates.accepted## 2023-07-20
##plugins.generic.dates.published## 2023-12-13