Uma compreensão teórica sobre o texto pedagógico do planejamento de modelagem matemática (A theoretical understanding on the pedagogical text of mathematical modelling planning)

Autores

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271992357

Resumo

Abstract

In this paper, we present a theoretical understanding of the text on the planning of the mathematical modeling environment in the light of Basil Bernstein’s sociological theory. For such, a cross-sectional analysis of the results of three studies by the authors that depict this text in different fields was performed. In the first study, we analyze the constitution of the pedagogical text of the planning of the modeling environment by three teachers of basic education in a continuing training course on mathematical modeling. In the second and third studies, we analyzed the operation of the pedagogical text of the planning of the modeling environment in the classrooms of the three teachers participating in the course. The analysis of the data suggests that the constitution of the pedagogical text of the planning was marked by transformations that produced a proper meaning to the text, and the operationalization was manifested by transformations and resistance to them, which triggered more approximations than distances to the constituted text. The results of these studies point out how the pedagogical text of the planning of the modeling environment was constituted in the field of pedagogical recontextualization and operationalized in the field of reproduction. Thus, we retake such results and sketch that the recontextualization of this text from one field to another has generated theoretical understandings and implications for the school pedagogical practice in the field of mathematical modeling and for teacher training courses.

Keywords: Pedagogical text; Planning; Mathematical modeling; Regulation.

Resumo

Neste artigo apresentamos uma compreensão teórica sobre o texto do planejamento do ambiente de modelagem matemática à luz da teoria sociológica de Basil Bernstein. Para isso, foi realizada uma análise transversal dos resultados de três estudos das autoras que retratam esse texto em campos diferentes. No primeiro estudo, analisamos a constituição do texto pedagógico do planejamento do ambiente de modelagem por três professores da educação básica em um curso de formação continuada sobre modelagem matemática. No segundo e terceiro estudos analisamos a operacionalização do texto pedagógico do planejamento do ambiente de modelagem nas salas de aula dos três professores participantes do curso. A análise dos dados sugere que a constituição do texto pedagógico do planejamento foi marcada por transformações que produziram um sentido próprio ao texto, e a operacionalização foi manifestada por transformações e resistência a elas, as quais desencadearam mais aproximações que distanciamentos ao texto constituído. Os resultados desses estudos apontam como o texto pedagógico do planejamento do ambiente de modelagem foi constituído no campo de recontextualização pedagógica e operacionalizado no campo de reprodução. Assim, retomamos tais resultados e esboçamos que a recontextualização deste texto de um campo para outro gerou compreensões teóricas e implicações para a prática pedagógica escolar no âmbito da modelagem matemática e para os cursos de formação de professores.

Palavras-chave: Texto pedagógico; Planejamento; Modelagem matemática; Regulação.

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Biografia do Autor

Lilian Aragão da Silva, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Centro de Formação de Professores

Andréia Maria Pereira de Oliveira, Universidade Federal da Bahia

Universidade Federal da BahiaFaculdade de Educação 

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Publicado

14-05-2018

Como Citar

SILVA, L. A. da; OLIVEIRA, A. M. P. de. Uma compreensão teórica sobre o texto pedagógico do planejamento de modelagem matemática (A theoretical understanding on the pedagogical text of mathematical modelling planning). Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 380–394, 2018. DOI: 10.14244/198271992357. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/2357. Acesso em: 26 abr. 2024.

Edição

Seção

Artigos
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