Professional development and teaching knowledge of mathematics teachers when participating in the PARFOR/AM program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271996227

Keywords:

Teaching Knowledge, Specialized Knowledge, Mathematics teachers, PARFOR.

Abstract

The objective of this work was to understand how the Mathematics teachers of Basic Education in the municipality of Itacoatiara-AM, who participated in the National Program for Training Basic Education Teachers (PARFOR), produced and/or mobilized their knowledge. teachers. Aiming to answer “how did Basic Education Mathematics teachers in the municipality of Itacoatiara-AM develop professionally, produce and/or mobilize teaching knowledge by participating in the PARFOR Program?” and defend the hesis that Mathematics teachers perceived both contributions and limitations of the training offered by PARFOR, which impacted their professional development and influenced the production and mobilization of their teaching knowledge. The adopted framework is based on the constitution of the necessary knowledge and/or specialized knowledge of the Mathematics teacher. The methodology was a Case Study, with a qualitative approach, with: documental research on the Program; semi-structured interviews with an institutional coordinator, four teacher trainers and five graduate teachers; electronic questionnaires; autobiographical narratives; observation of online classes; lesson plans and/or didactic sequences; evaluation of specialized knowledge with ten professors; researcher's logbook. The interpretative analysis focused on the triangulation of data through the construction of categories resulting from the confrontation with the theoretical references about teaching knowledge and specialized knowledge of the Mathematics teacher. The results indicated that, despite the difficulties and limitations presented, the teachers built and/or mobilized their knowledge during their training and in the teaching practice, which constituted indicators of professional development expressed in their specialized knowledge and in their pedagogical practices.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ana Acácia Pereira Valente, Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

Graduated in Full Licentiate in Mathematics from the Federal University of Amazonas - UFAM (1999) and Master's in Mathematics from the Federal University of Amazonas-UFAM (2003). She is currently a professor at the Federal University of Amazonas - UFAM, working in the Department of Mathematics at the Institute of Exact Sciences - ICE, studying for a doctorate in Science and Mathematics Education at the postgraduate program of the Amazon Network of Science and Mathematics Education (REAMEC). ) in the line of research in Teacher Training.

Gilberto Francisco Alves de Melo, Universidade Federal do Acre (UFAC)

Licenciado em Ciências- Matemática pela Universidade Federal do Acre - UFAC (1988). Mestrado (1998) e Doutorado (2003) em Educação, na área de Educação Matemática, pela Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas-UNICAMP. Atualmente é Professor de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico (EBTT) do Colégio de Aplicação da-Universidade Federal do Acre. Atuou como: docente na licenciatura de matemática; Coordenação do Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e matemática; Supervisor de PIBID e Pró-Docência. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Formação de Professores que Ensinam Matemática no Acre- FORPROMAT e GEPLIMAC - UFAC. Membro do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação Matemática - UFMT. Membro do MANCALA - Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática, Cultura e Formação Docente-UFSCAR. Representante Estadual da UFAC na REAMEC (Rede Amazônica de Ensino de Ciências e Matemática)( Docente do Doutorado da REAMEC. Parecerista de vários periódicos nacionais. Membro da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM). Diretor da SBEM/AC (2021-2023). Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, atuando nos seguintes temas: Prática Pedagógica; Formação Inicial e Continuada; Desenvolvimento Curricular; Saberes Docentes e Educação Financeira Escolar. 

References

BALL, Deborah Loewenberg; THAMES, Mark Hoover; PHELPS, Geoffrey. Content Knowledge for teaching: what makes it special? Journal of Teacher Education, v.59, n.5, p.389-407, 2008.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília/DF, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Decreto nº 6.755, de 29 de janeiro de 2009. Institui a Política Nacional de Formação de Profissionais do Magistério da Educação Básica. Brasília/DF: MEC, 2009.

CARRILLO, José et al. Un marco teórico para el conocimiento especializado del profesor de Matemáticas. Huelva: Universidad de Huelva Publicaciones, 2014.

GATTI, Bernadete; BARRETTO, Elba; ANDRÉ, Marli. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília: UNESCO, 2011.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e incertezas. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

MARCELO, Carlos. Desenvolvimento docente e profissional: passado e futuro. Revista de ciências da educação. n. 8, jan./abr. 2009.

PONTE, João Pedro. Estudos de caso em educação Matemática. Bolema, v. 25, p. 105-132, 2006.

ROJAS, Nielka; FLORES, Pablo; RAMOS, Elizabeth. El análisis didáctico como herramienta para identificar conocimiento matemático para la enseñanza en la práctica. In: L. Rico; J. L. Lupiáñez & M. Molina (Orgs.). Análisis didáctico en Educación Matemática. Metodología de investigación, innovación curricular y formación de profesores. Granada: Universidad de Granada, 2013, p. 191-208.

SCHOENFELD, Alan. How We Think: A Theory Of Goal-Oriented Decision Making And Its Educational Applications. New York: Routledge, 2010.

SHULMAN, Lee. Those who understand: knowledge Growth. In: Teaching Educational Researcher, v. 15, n. 2, p. 4-14, 1986.

SHULMAN, Lee. Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educ. Rev., v.57, n.1, p.1-23, 1987.

Published

2023-12-13

How to Cite

VALENTE, A. A. P.; MELO, G. F. A. de. Professional development and teaching knowledge of mathematics teachers when participating in the PARFOR/AM program. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 17, p. e6227092, 2023. DOI: 10.14244/198271996227. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/6227. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Formação de Professores que Ensinam Matemática
##plugins.generic.dates.received## 2022-11-08
##plugins.generic.dates.accepted## 2023-07-20
##plugins.generic.dates.published## 2023-12-13