Conceptions and policies for professional training: paths of technological undergraduate concerning post 2017 educational reforms
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271996128Keywords:
Fundamentals of vocational and technological education, Educational policies and accelaration, Education and work, Higher technology courses.Abstract
Faced with the intense debates on the flexibility of technical education integrated into high school and the expansion of professional masters and doctorates, it is urgent to think about the place occupied or could be occupied by technological graduation. This educational modality presents specificities in relation to the baccalaureate and the teaching degree, with technological density, articulation with local development and science, technology and innovation policies being among its guiding concepts. The educational reforms from 2017 brought substantial changes to professional and technological education, culminating in new guidelines for this educational modality. This article studies the paths that are presented for technological graduation, analyzing the mismatch between its guiding conceptions and current policies. It is also about problematizing educational policies that have as assumptions the acceleration of technical and technological training. The study is based on a bibliographic review on EPT policies and Higher Technology Courses in this context. It presents and analyzes legal and institutional documents related to the theme., in addition to bringing elements to problematize the conceptions of technical and technological training contained in state and national guidelines in the face of a logic that emphasizes and favors speed in all social instances, fostering a policy educational acceleration to market.
Metrics
References
CEETEPS. Relatorio de Atividades Anuais - CESU-2019. Disponível em: https://cesu.cps.sp.gov.br//. Acesso em: 12 jul. 2022.
CEETEPS. Deliberação 70 de 15 de abril de 2021. Estabelece as diretrizes para os cursos de graduação das FATECs do Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza – CEETEPS. Disponível em: cesu.cps.sp.gov.br. Acesso em: 05 mar. 2023.
CEETEPS. Deliberação 67 de 17 de dezembro de 2020. Estabelece as diretrizes para o Programa de Articulação da Formação Profissional Média e Superior (AMS) do Ceeteps. Acesso em: 05 mar. 2023.
DELEUZE, Gilles. Conversações. São Paulo: Editora 34, 1992.
DI BENEDETTO, Roberto; CAMPOS, André Gambier. Cursos superiores de tecnologia: avaliação da oferta a partir de sua concepção. In: MORAES, Gustavo Henrique et al. Avaliação da Educação Profissional e Tecnológica: um campo em construção [recurso eletrônico] / Gustavo Henrique Moraes ... [et al.]. – Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2020.
FREIRE, Emerson. Internacionalização da educação e as concepções bio/tecnopolíticas voltadas à formação ao estilo vida-empresa. In: BATISTA, Sueli Soares dos Santos; AGUILAR, Luis Enrique; FREIRE, Emerson. (orgs.) Políticas de formação técnica e tecnológica no contexto da internacionalização da educação. São Carlos: EdUFSCar, 2022. 344 p.
FREIRE, Emerson.; DELGADO, Darlan Marcelo.; BATISTA, Sueli Soares dos Santos. As competências soft nas políticas internacionais para a Educação Profissional e Tecnológica pós-pandemia. RBEC: Revista Brasileira de Educação Comparada, Campinas, SP, v. 3, n. 00, p. e021008, 2021.
LAVAL, Christian. A Escola não é uma empresa. Londrina: Editora Planta, 2004.
MACHADO, Lucília Regina de Souza. O profissional tecnólogo e sua formação. In: BUENO, Maria Sylvia Simões; ALVES, Giovanni (Org.). Trabalho, educação e formação profissional: perspectivas do capitalismo global. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.
MEC. Catálogo Nacional dos Cursos Superiores de Tecnologia. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/catalogo-nacional-dos-cursos-superiores-de-tecnologia-. Acesso em: 10 mai. 2022.
MEC. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Resolução CNE/CP nº 1, de 5 de janeiro de 2021 - Define as Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Profissional e Tecnológica. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=90891#:~:text=C%C3%B3digo%20para%20do%20Twitter.,a%20Educa%C3%A7%C3%A3o%20Profissional%20e%20Tecnol%C3%B3gica. Acesso em: 10 mai. 2022.
MEC. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Profissional de Nível Tecnológico Resolução CNE/CP n. 3 de 18 de dezembro de 2002. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Profissional de Nível Tecnológico. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/cp29.pdf. Acesso em: 10 mai. 2022ª.
MORAES, Gustavo Henrique et al. Avaliação da Educação Profissional e Tecnológica: um campo em construção [recurso eletrônico] / Gustavo Henrique Moraes ... [et al.]. – Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2020.
ROSA, Harmut. Accélération: une critique sociale du temps. Paris: La Découverte, 2010.
ROSA, Harmut. Aliénation et Accélération: vers une théorie critique de la modernité tardive. Paris: LaDécouverte, 2012.
SED. Secretaria do Desenvolvimento Econômico do Estado de São Paulo. Novotec web. Disponível: https://www.novotec.sp.gov.br/. Acesso em: 10 mai. 2022.
SEMESP. Pesquisa Graduação Tecnológica: uma oportunidade para o ensino superior (2017). Disponivel em: https://www.semesp.org.br/pesquisas/pesquisa-graduacao-tecnologica/. Acesso em: 12 jul. 2022.
SIMONDON, Gilbert. (1958). Du mode d'existence des objets techniques. Paris: Aubier - Montaigne. 1989.
SIMONDON, Gilbert. Sur la technique (1953-1983). Paris: Presses Universitaires de France, 2014.
TAKAHASHI, Adriana Roseli W. Cursos superiores de tecnologia em gestão: reflexões e implicações da expansão de uma (nova) modalidade de ensino superior em administração no Brasil. Revista de Administração Pública. Rio de Janeiro 44(2):385-414, mar./abr. 2010.
UNYLEYA, Faculdades. Graduação EAD. Disponível em: https://unyleya.edu.br/. Acesso em: 12 jul. 2022.
VIRILIO, Paul. (1977) Velocidade e Política. São Paulo: Estação Liberdade, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2023-05-23
##plugins.generic.dates.published## 2023-08-29