Historical and epistemological aspects of the function concept: a basic ideas study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271995755

Keywords:

Teaching of Mathematics, Function, History, Basic Ideas.

Abstract

The investigation presented here began with the development of the first author's master's thesis. On that occasion, we sought to investigate the knowledge of Basic Education students about the generalization of the related function. The studies were in-depth, and this essay presents historical and epistemological aspects about the construction of the concept of function, explaining its basic ideas, that is, those considered essential for understanding the concept of function: correspondence, dependence, variable, regularity and generalization. To prepare the theoretical essay, books and scientific texts, articles published in scientific journals, dissertations and theses were considered. Research shows that the first records involving ideas of function were developed by the Babylonians around 2000 years ago. C. and include the following basic function ideas: correspondence, dependence, variable and regularity. However, the process of building the concept of function occurred slowly and functions only acquired formalization in the 17th century, based on the idea of generalizing quantitative laws in mathematical, symbolic and algebraic terms, which made the function assumed a prominent place within the exact sciences. The basic ideas of function were present and were fundamental in the long process of historical and epistemological development of this concept.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Tamires Vieira Calado, Universidade Estadual do Paraná (Unespar)/Campus de Campo Mourão

Mestre em Educação em Ciências e Educação Matemática - PPGECEM na Universidade Estadual do Oeste do Paraná/Cascavel - UNIOESTE. Atualmente é membra do GEPeDiMa - Grupo de Estudos e Pesquisas em Didática da Matemática e professora colaboradora do departamento de Matemática na Universidade Estadual do Paraná - Unespar Campus de Campo Mourão.

 

Veridiana Rezende , Universidade Estadual do Paraná (Unespar)

Membro do corpo docente do Programa de Pós-graduação em Educação Matemática (PRPGEM) da Unespar; e do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática (PPGECEM) da Unioeste. Líder do GePeDiMa – Grupo de Estudos e Pesquisas em Didática da Matemática.

References

AABOE, Asger. Episódios da História Antiga da Matemática. 2ª Ed. Tradução de João Bosco Pitombeira de Carvalho. Rio de Janeiro: Sociedade Brasileira de Matemática - SBM, 2002.

ALMOULOUD, Saddo Ag. Fundamentos da didática da matemática. 2ª reimpressão. Curitiba: Ed. UFPR, 2014.

ARDENGHI, Marcos José. Ensino Aprendizagem do Conceito de Função: pesquisas realizadas no período de 1970 a 2005 no Brasil. 2008. 182f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo PUC-SP, São Paulo, SP, 2008.

ARTIGUE, Michèle. Engenharia Didática. In: BRUN, Jean (Org.). Didáctica das Matemáticas. Lisboa: Horizontes Pedagógicos, 1996. p.193-217.

BARBOSA, Cerqueira Jonei. Abordagens teóricas e metodológicas na Educação Matemática: aproximações e distanciamentos. In: OLIVEIRA, Andréia Maria Pereira de; ORTIGÃO, Maria Isabel Ramalho (Org.). Abordagens Teóricas e Metodológicas nas Pesquisas em Educação Matemática. Brasília: SBEM, 2018. p. 17-57.

BOYER, Carl B. História da Matemática. 2. ed. São Paulo: Edgard Blucher, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares – Cursos de Graduação. Brasília: MEC, 2001.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação. Base Nacional Comum Curricular – Ensino Fundamental. Brasília: MEC, 2018.

CALADO, Tamires. Vieira. Invariantes operatórios relacionados à generalização: uma investigação com estudantes do 9º ano a partir de situações que envolvem função afim. 197f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Educação Matemática) – Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática, Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE, Cascavel, 2020.

CAMPITELI, Heliana Cioccina; CAMPITELI, Vicente Coney. Funções. Ponta Grossa: UEPG, 2006.

CARAÇA, Bento de Jesus. Conceitos Fundamentais da Matemática. 1. ed. Lisboa, 1963.

CARVALHO, Edmo Fernandes. Integração de noções didáticas nas praxeologias matemáticas no estudo da função quadrática. 163f. Tese (Doutorado em Ensino, Filosofia e História das Ciências) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2019.

CHAQUIAM, Miguel. In: FOSSA, John Andrew (Org.) O olho do Mestre Dez livros – Textos Históricos. Campina Grande: EDUEPB, 2021. p. 217-243.

CIANI, Andréia Buttner; NOGUEIRA, Clélia Maria Ignatius; BERNS, Mauricio. A construção do conceito de função: aspectos teóricos, históricos e didáticos. In: CEOLIM, Amauri Jersi; REZENDE, Veridiana; HERMANN, Welington (Org.) Diálogos entre a Educação Básica e a Universidade: reflexões a cerca do conceito de função nas aulas de matemática. Curitiba: CRV, 2019. p.29-50.

EVES, Howard. Introdução à história da matemática. Tradução de Hygino H. Domingues. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2004.

HIGUERAS, Luisa Ruiz. Cocepciones de los alunos de secundaria sobre la noción de función: Análisis epistemológico y didáctico. 291f. Tesis (Doutorado em Didáctica de la Matemática) – Universidad de Granada, Granada, 1993.

NOGUEIRA, Clélia Maria Ignatius. Construindo o conceito de funções. In: Ramos, A. S.; Rejani, F. C. Teoria e Prática de Funções. Maringá: Unicesumar, 2014.

NUNES, C. B.; SANTANA, E. R. S. Concepções Errôneas de Alunos de Licenciatura em Matemática Sobre o Conceito de Função. JIEEM, v.10, n.2, p. 65-71, 2017.

PAVAN, Luciane Regina. A mobilização das ideias básicas do conceito de função por crianças da 4ª serie do Ensino Fundamental e Situações-problema de Estruturas Aditivas e/ou Multiplicativas. 2010. 195 p. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá – PR, 2010.

PINTO, Carolina Freire. Dissertações brasileiras sobre o ensino de função afim, a partir da implementação de sequências didáticas, produzidas no período de 2009 a 2012: questões para formação de professores e para pesquisa. 188f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.

PIRES, Rogério Fernandes; MERLINE, Vera; MAGINA, Sandra. Função: Concepções Manifestadas por um Grupo de Professores. Educação Matemática em Revista, v.20, n.44, p. 21-29, 2015.

PIRES, Rogério Fernandes. O conceito de função: uma análise histórico epistemológica. In: Anais […] XII Encontro Nacional de Educação Matemática. São Paulo, SP. Anais. São Paulo: SP, 2016.

PONTE, João Pedro Mendes da. Functional reasoning and the interpretation of Cartesian graphs. 229f. Tese (Doctor of education) – University of Lisbon, Georgia, 1984.

QUEIROZ, Paulo César Galvão. Conhecimentos relativos à variável, mobilizados por professores da Educação Básica. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Pontificia Universidade Católica de São Paulo, 2008.

RAMOS, Maria Luisa; CURI, Edda. Modelo de Análise Didática dos Erros: um guia para analisar e tratar erros referentes à função polinomial do 2º grau. REVEMAT, v.9, n. 1, p. 27-42, 2014.

REZENDE, Veridiana; NOGUEIRA, Clélia Maria Ignatius; CALADO, Tamires Vieira. Função afim na Educação Básica: estratégias e ideias base mobilizadas por estudantes mediante a resolução de tarefas matemáticas. In: Alexandria: Revista de Educação em Ciências e Tecnologia. Florianópolis, v.13, n.2, p.25-50, 2020.

RIBEIRO, Alessandro Jacques; CURY, Helena Noronha. Álgebra para a formação do professor: explorando os conceitos de equação e de função. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

TINOCO, Lucia Arruda Albuquerque. Construindo o conceito de Função. 5º ed. Rio de Janeiro: Projeto Fundão, 2002.

TINOCO, Lucia Arruda Albuquerque. Álgebra: pensar, calcular, comunicar....2º ed. Rio de Janeiro, Projeto Fundão, 2011.

VERGNAUD, Gérard. O que é aprender? In: BITTAR, Marilena. MUNIZ, C. A (Org.) A aprendizagem Matemática na perspectiva da Teoria dos Campos Conceituais. Curitiba: CRV, 2009.

YOUSCHKEVITCH, Adolf Pavlovich. The Concept of Function up to the Middle of the 19th Century. In: Springer. Source: Archive for History of Exact Sciences. v. 16, 1976, p. 37-85.

Published

2023-11-28

How to Cite

CALADO, T. V. .; REZENDE , V. Historical and epistemological aspects of the function concept: a basic ideas study. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 17, p. e5755079, 2023. DOI: 10.14244/198271995755. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/5755. Acesso em: 15 may. 2024.
##plugins.generic.dates.received## 2022-05-07
##plugins.generic.dates.accepted## 2022-02-04
##plugins.generic.dates.published## 2023-11-28