Mathematics teacher training in Science courses: Montes Claros and Governador Valadares

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271995680

Keywords:

Mathematics teacher education, Science Degree, History of mathematics education, Oral history.

Abstract

This article reports a study whose objective was to study the conversion of two degree courses in Mathematics into degree courses in Science by legal imposition of the federal government. The courses were both created in the cities of Montes Claros and Governador Valadares, in the state of Minas Gerais, in 1968. The text comes from two researches in History of Mathematics Education that used written documentation and contributions from the methodology of Oral History. In particular, the narratives of former students and teachers of the two courses elucidated resistance and impacts involved in the change brought about by the legislation on teacher education in Brazil. An outstanding point is constituted by the approach of resistance and criticism of the Brazilian scientific community to multipurpose degrees, which intended speed and economy of resources to qualify teachers in a scenario of shortage of teachers. It is concluded that, despite having contributed to training qualified teachers in the regions of the two cities, the change also had negative impacts by forcing a deviation from the original proposal of the institutions that hosted the courses and substantially changing the type of training of Mathematics teachers. Such changes are related to the trajectory intended by some students, hampered by the change in the course, and the impossibility of graduating in a course properly directed towards the mathematical knowledge of future teachers.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Maria Laura Magalhães Gomes, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Professora titular aposentada, voluntária do Departamento de Matemática e membro do corpo docente do Programa de Pós-graduação em Educação da UFMG.

Shirley Patrícia Nogueira de Castro e Almeida, Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)

Professora do Departamento de Métodos e Técnicas Educacionais e do Programa de Pós-graduação em Educação da Unimontes.

Ana Catarina Cantoni Roque , Instituto Federal de Minas Gerais (IFMG)/Campus Governador Valadares

Professora da área de Matemática no Instituto Federal de Minas Gerais (IFMG) - Campus Governador Valadares.

References

ALMEIDA, Shirley Patrícia Nogueira de Castro e; GOMES, Maria Laura Magalhães. O processo de formação de professores no curso de Matemática da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Montes Claros – MG (1968-1978). História da Educação, v. 21, n. 53, p. 284-306, 2017.

CASTRO e ALMEIDA, Shirley Patrícia Nogueira de. Um lugar, muitas histórias: o processo de formação de professores de Matemática na primeira instituição de ensino superior da região de Montes Claros/norte de Minas Gerais (1960-1990). 2015. Tese (Doutorado). Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Minas Gerais. UFMG, Belo Horizonte, 2015.

BRAGA, Mauro Mendes. A licenciatura no Brasil: um breve histórico sobre o período 1973-1987. Ciência e cultura, Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência, São Paulo, v.2, n. 40, p.16-27, fev. 1988.

BRASIL. DECRETO-LEI Nº 1.190, DE 4 DE ABRIL DE 1939. Dá organização à Faculdade Nacional de Filosofia. Publicado originalmente no Diário Oficial da União - Seção 1 - 6/4/1939, Página 7929. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1930-1939/decreto-lei-1190-4-abril-1939-349241-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 08 jun. 2021.

BRASIL. Lei nº 4024 de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 1961.

BRASIL. Parecer nº 262 de 1962 Documenta. Brasília, DF: Conselho Federal de Educação, nº 10, 1962a.

BRASIL. Parecer nº 295 de 1962 Documenta. Brasília, DF: Conselho Federal de Educação, nº 10, 1962b.

BRASIL. Indicação s/n de 1964. Documenta. Brasília, DF: Conselho Federal de Educação nº 31, 1964.

BRASIL. Parecer nº 81 de 1965. Documenta. Brasília, DF: Conselho Federal de Educação nº 38, 1965.

BRASIL. Parecer nº 641 de 1968. Documenta. Brasília, DF: Conselho Federal de Educação, nº 93, 1968.

BRASIL. Decreto-lei nº 705 de 25 de julho de 1969. Altera a redação do artigo 22 da Lei nº 4.024 de 20 de dezembro de 1961. Brasília, 1969a. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/1965-1988/Del0705.htm. Acesso em: 16 jun. 2021.

BRASIL. Decreto-lei nº 869 de 12 de setembro de 1969. Dispõe sobre a inclusão da Educação Moral e Cívica como disciplina obrigatória, nas escolas de todos os graus de modalidades, dos sistemas de ensino no País e dá outras providências. Brasília, 1969b. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/1965-1988/Del0869impressao.htm. Acesso em: 16 jun. 2021.

BRASIL. Lei nº 5692 de 11 de agosto de 1971. Fixa as Diretrizes e Bases para o ensino de 1º e 2º graus, e dá outras providências. Brasília, 1971.

BRASIL. Resolução nº 30 de 11 de julho de 1974. Fixa os mínimos de conteúdo e duração a observar na organização do curso de licenciatura em Ciências. Documenta. Brasília, DF: Conselho Federal de Educação, nº 164, 1974.

BRASIL. Resolução nº 37 de 26 de março de 1975. Dispõe sobre a implantação progressiva do curso de licenciatura em Ciências, a que se refere a Resolução nº 30/74. Documenta. Brasília, DF: Conselho Federal de Educação, nº 164, 1975.

BRASIL. Resolução nº 05 de 16 de junho de 1978. Adia o prazo estabelecido pela Resolução nº 37/75 e para a obrigatoriedade da conversão em Ciências nos moldes da Resolução nº 30/74. Documenta. Brasília, DF: Conselho Federal de Educação, nº 211, 1978.

CACETE, Núria Hanglei. Breve história do ensino superior brasileiro e da

formação de professores para a escola secundária. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 4, p. 1061-1076, out./dez. 2014.

FARIA FILHO, Luciano Mendes; GEBER, Larissa. As licenciaturas no Boletim da UFMG (1974-1996): em busca de um tema perdido. In: FARIA FILHO, Luciano Mendes. de; SOUZA, João Valdir Alves; FONSECA, Nelma M Marçal Lacerda. (Org.) Formação Docente na UFMG: História e memória. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2016. p. 169-198.

GARNICA, Antonio Vicente Marafioti. História oral e educação matemática. In: BORBA, M. C.; ARAÚJO, J. L.; FIORENTINI, D.; GARNICA, A. V. M.; BICUDO, M. A. V. Pesquisa qualitativa em educação matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

GARNICA, Antonio Vicente Marafioti. Presentificando ausências: A formação e a atuação dos professores de matemática. In: CUNHA, Ana Maria de Oliveira et al. Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente: Educação Ambiental, Educação em Ciências, Educação em Espaços não-escolares, Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2010, p.555-569.

GARNICA, Antonio Vicente Marafioti; VIANNA, Carlos Roberto. Oral History in Mathematics Education: an overview. In: GARNICA, Antonio Vicente Marafioti (Org.). Oral History and Mathematics Education. 1ed.New York: Springer, 2019, v. 01, p. 01-20.

MINAS GERAIS. Constituição do Estado de Minas Gerais, 1989. Belo Horizonte, 1989.

NASCIMENTO, Thiago Rodrigues. A criação das licenciaturas curtas no Brasil. HISTEDBR On-line, Campinas, v. 12, n.45, p. 340-346, mar. 2012.

ROQUE, Ana Catarina Cantoni. A formação de professores de Matemática no curso do MIT/UNIVALE: marginalidade, protagonismo e extinção (Minas Gerais, 1968-2012). 2019. Tese (Doutorado). Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Minas Gerais. UFMG, Belo Horizonte, 2019.

ROTA JÚNIOR, César; IDE, Maria Helena de Souza. Ensino superior e desenvolvimento regional: o Norte de Minas Gerais na década de 1960. Revista Brasileira de Educação, v. 21, n. 64, p. 143-164, 2016.

SBF. Uma polêmica longa sobre a licenciatura curta... Revista Brasileira de Ensino de Física. São Paulo, v. 2, n. 3, p. 67-82, 1980. Disponível em http://www.sbfisica.org.br/rbef/pdf/vol02a30.pdf. Acesso em: 30 jun. 2021.

SBPC. Sugestões para formação de professores da área científica para as escolas de 1º e 2º graus. Ciência e Cultura, São Paulo, v. 1, n. 33, p. 369-377, mar. 1981. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=003069&pagfis=30878. Acesso em: 23 jun. 2021.

SILVA, Carla Regina Mariano da; GARNICA, Antonio Vicente Marafioti. Licenciaturas Curtas e a formação docente no Sul do Mato Grosso Uno. Zetetike, Campinas, SP, v. 26, n. 2, p. 282–298, 2018. DOI: 10.20396/zet.v26i2.8649664. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8649664. Acesso em: 22 jul. 2021.

Published

2023-10-31

How to Cite

GOMES, M. L. M. .; ALMEIDA, S. P. N. de C. e; ROQUE , A. C. C. Mathematics teacher training in Science courses: Montes Claros and Governador Valadares. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 17, p. e5680072, 2023. DOI: 10.14244/198271995680. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/5680. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Demanda Contínua - Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2022-05-07
##plugins.generic.dates.accepted## 2021-09-13
##plugins.generic.dates.published## 2023-10-31