Niilism in perspective: views, implications and possibilities on physical education theories
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271995571Keywords:
Physical Education, Education, Philosophy, Curriculum.Abstract
Influenced by the German philosopher Friedrich Nietzsche and the concept of nihilism, in this text, we explore the turbulent seas of the current curricular debate, in order to promote other perspectives on Physical Education. We have raised prognoses and possibilities to think about some curricular theories. To account for what is announced, at first, with the contribution of Gilles Deleuze, we focused our efforts on presenting nihilism from four perspectives. Next, we intend some perspectives on Physical Education in vogue, while taking a perspective of the cultural curriculum of Physical Education in dialogue with some nietzschean’s notions that contribute to the existence of this perspective-proposal-reflection. Our intention is to contribute so that the action of suspecting certainty serves as a subsidy for the creation of other ways of thinking, feeling, acting and enhancing the affirmation of life in its entirety, in its vicissitudes and paroxysms. What is exposed in these lines does not aim at any social transformation, but rather to contribute to the confrontation of the anti-life conditions in which we live. It is supposed to be an aesthetic-ethical experience in the field of Physical Education, which rehearses an approximation of debate between the theories of Physical Education curriculum and the nomadic thinking of Nietzsche. It is much more about evoking reflections than providing ultimate answers.
Metrics
References
AGAMBEN, G. O uso dos Corpos. São Paulo: Boitempo, 2017.
BRACHT, V. A constituição das teorias pedagógicas da educação física. Cadernos Cedes, ano XIX, nº 48, p.69-88, 1999.
DELEUZE, G. Nietzsche e a Filosofia. São Paulo: n-1, 2018.
DRUCKER, P. A sociedade pós-capitalista. São Paulo: Pioneira, 1999.
FOUCAULT, M. Vigiar e Punir: o nascimento das prisões. Petrópolis: Vozes, 2012.
FOUCAULT, M. Aulas sobre Nietzsche. In: Aulas sobre a vontade de saber. Curso no Collège de France (1970-1971). São Paulo: Martins Fontes, 2014. p.183-200.
HALL, S. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções culturais de nosso tempo. Educação & Realidade, v.22 - n. 2. 1997.
LAWN, M. Os professores e a fabricação de identidades. Currículo sem fronteiras, v.1, n.2, p.117-130, Jul/Dez, 2001.
NEIRA, M. G.; NUNES, M. L. F. Educação Física, Currículo e Cultura. São Paulo: Phorte, 2009.
NIETZSCHE, F. W. A gaia ciência. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.
NIETZSCHE, F. W. Assim falou Zaratustra: um livro para todos e para ninguém. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005.
NIETZSCHE, F. W. Crepúsculo dos ídolos, ou, como se filosofa com o martelo. Porto Alegre: L&PM, 2017.
NIETZSCHE, F. W. Ecce Homo: como alguém se torna o que é. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
NIETZSCHE, F. W. Genealogia da Moral: uma polêmica. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
NIETZSCHE, F. W. O Anticristo: maldição ao cristianismo: Ditirambos de Dionísio. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.
NOGUERA-RAMIREZ, C. E. Pedagogia e governamentalidade: ou da modernidade como uma sociedade educativa. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
SILVA, T. T. da. O projeto educacional moderno: identidade terminais?. In: SILVA, T. T. da. Identidade terminais: as transformações na política da pedagogia e na pedagogia da política. p. 251-268.Petropólis: Vozes, 1995.
SILVA, T. T. da. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias de currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.
SILVA, F. M. de C.; NUNES, M. L. F. O embate do encontro: o currículo cultural da Educação Física como lugar de conflitos. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 34, n. 71, p. 799-828, mai./ago. 2020.
SOARES C. L. Educação Física: Raízes Europeias e Brasil. Campinas: Autores Associados, 1992.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2023-02-06
##plugins.generic.dates.published## 2023-09-27