Niilism in perspective: views, implications and possibilities on physical education theories

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271995571

Keywords:

Physical Education, Education, Philosophy, Curriculum.

Abstract

Influenced by the German philosopher Friedrich Nietzsche and the concept of nihilism, in this text, we explore the turbulent seas of the current curricular debate, in order to promote other perspectives on Physical Education. We have raised prognoses and possibilities to think about some curricular theories. To account for what is announced, at first, with the contribution of Gilles Deleuze, we focused our efforts on presenting nihilism from four perspectives. Next, we intend some perspectives on Physical Education in vogue, while taking a perspective of the cultural curriculum of Physical Education in dialogue with some nietzschean’s notions that contribute to the existence of this perspective-proposal-reflection. Our intention is to contribute so that the action of suspecting certainty serves as a subsidy for the creation of other ways of thinking, feeling, acting and enhancing the affirmation of life in its entirety, in its vicissitudes and paroxysms. What is exposed in these lines does not aim at any social transformation, but rather to contribute to the confrontation of the anti-life conditions in which we live.  It is supposed to be an aesthetic-ethical experience in the field of Physical Education, which rehearses an approximation of debate between the theories of Physical Education curriculum and the nomadic thinking of Nietzsche. It is much more about evoking reflections than providing ultimate answers.

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Author Biographies

Fidel Machado de Castro Silva, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Professor da rede estadual do Ceará (SEDUC-CE). Bacharel em Educação Física pela Universidade Federal do Ceará - UFC. Mestre e doutor em Educação Física pela Unicamp. Membro do Grupo de Pesquisa em Filosofia e Estética do Movimento (GPFEM - Unicamp). Membro do Transgressão: grupo aberto de estudos, pesquisas e práticas de Educação Física escolar.

Mário Luiz Ferrari Nunes, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Professor Doutor no Departamento de Educação Física e Humanidades da Faculdade de Educação Física da Universidade Estadual de Campinas - FEF/UNICAMP; com Pós- doutorado, Doutorado e Mestrado em Educação pela Universidade de São Paulo e graduado em Licenciatura Plena em Educação Física pela Faculdade de Educação Física de Santo Andre - FEFISA. É líder do Transgressão: grupo aberto de estudos, pesquisas e práticas de Educação Física escolar; Co-líder do Grupo de Pesquisas em Educação Física escolar da FE-USP/CNPq. Membro do Laboratório MARGEM - FEF/Unicamp. Membro do Grupo de Pesquisas Educação do Corpo - FEF/Unicamp.

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Published

2023-09-27

How to Cite

SILVA, F. M. de C.; NUNES, M. L. F. . Niilism in perspective: views, implications and possibilities on physical education theories. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 17, p. e5571064, 2023. DOI: 10.14244/198271995571. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/5571. Acesso em: 14 may. 2024.
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