Making educational video in burnout syndrome as a tool for health education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271995323

Keywords:

Health Education, Burnout, Educational Technology.

Abstract

Educational interventions can be useful for the prevention of Burnout Syndrome, as they provide a better understanding of the disease in order to contribute to the development of best health practices in order to meet the real needs. This study aimed to describe the structuring methodology used in the making of an educational video as a health education tool in order to provide the dissemination of information about Burnout Syndrome to the general population, but mainly among workers. For this purpose, a study on the elaboration of an educational technological resource, of the methodological research type, was chosen, which presents the steps, the foundations and the methods used in the development of the educational resource. The work was developed in six stages: choice of theme; elaboration of the script; development of the

educational video based on the CTM3 method; presentation in the Educational Resources discipline of the Professional Master's Degree Teaching in Health and Technology at the State University of Health Science of Alagoas; ad hoc validation and

insertion in the eduCapes repository. The video produced brought information about what the disease is, the affected population, signs and symptoms and preventive measures. The use of Communication and Information Technologies act as facilitators in health education, having a potential to aid in learning, contributing to the modification of the individual's life habits.

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Author Biographies

Gilvana Maria Vieira Xavier , Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas (UNCISAL)

Possui graduação em Enfermagem e Obstetrícia pela Universidade Federal de Alagoas- UFAL e Mestrado Profissional em Ensino na Saúde e Tecnologia (UNCISAL). É Especialista em Enfermagem em Saúde da Criança pela Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas (UNCISAL) e em Enfermagem do Trabalho pela Faculdade de Patos (FIP). Atualmente está na Coordenação da Vigilância em Saúde de um município Alagoano e é Enfermeira do trabalho da Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas (UNCISAL).

Geraldo Magella Teixeira, Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas (UNCISAL)

Possui graduação em Fisioterapia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte, mestrado em Ciências da Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte e doutorado em Ciências com ênfase em Saúde Coletiva pela Universidade Federal de São Paulo. Atualmente, membro do conselho gestor da UNCISAL, professor adjunto de fisioterapia da UNCISAL e membro do colegiado de curso de Fisioterapia da UNCISAL.

Almira Alves dos Santos, Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas (UNCISAL)

Possui graduação em Odontologia pela Universidade Federal de Alagoas (1977), Mestrado (1984) e Doutorado (1990) em Odontopediatria pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Araraquara), é especialista em Gestão Pedagógica em Saúde pela Universidade Federal de Alagoas (2008) e especialista em Educação Para as Profissões de Saúde pela Universidade Federal do Ceará (2010). Pós-Doutorado em Educação pela Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias -Lisboa-Portugal, tendo a CAPES como instituição de fomento. Foi Vice-Reitora da UNCISAL no período de 2009 a 2013, é avaliadora institucional, de curso e EAD, do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais - MEC e avaliadora do Programa de Residência Multiprofissional. Professora Titular da Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas e Coordenadora do Mestrado Profissional Ensino em Saúde e Tecnologia desde 2017. Estudiosa do Ensino em Saúde, detentora de várias patentes na área da Educação para Saúde. Pesquisadora na área de Ensino na Saúde, atuando principalmente nos seguintes temas: educação em saúde, recursos educacionais e ensino em saúde.

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Published

2023-11-28

How to Cite

XAVIER , G. M. V. . .; TEIXEIRA, G. M. .; SANTOS, A. A. dos. Making educational video in burnout syndrome as a tool for health education. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 17, p. e5323077, 2023. DOI: 10.14244/198271995323. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/5323. Acesso em: 14 may. 2024.

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