Education professionals in the pandemic context of Covid-19: Yoga as social technology and autopoietic possibilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271995310

Keywords:

Training education professional, Technologies in education, Pedagogic innovation.

Abstract

The research projects of Scientific Initiation, Extension Project and Master degree were taught in articulation, developing actions and reflections in order to verify the possible yoga contributions for educational professionals located in a municipal public school system during a Covid-19 pandemic. We used as a base for our project, the autopoiesis concept (MATURANA & VARELA), the production process of Social Technology (RODRIGUES & BARBIERI), the Oriental Technology (FEUERSTEIN) and the innovation pedagogics proposal (CUNHA).  The yoga classes were based on the Integral Yoga of Sri Aurobindo school and following the eight steps of Classic Yoga, encoded by Patanjali, searching focus on the potential of inclusion and the East-West connection.  We are based on qualitative research methods and on the methodological principles of the Action Research (THIOLLENT) in order to overcome the borders between the researchers and the ones that were searched. As a result, we attained a  large number of articles about Yoga on the scientific databases, a survey of participants' opinions about the stress generated by professional demands during the period of remote work; the offer of online Yoga classes; the participants' reports on the positive effects of the experiences for health and for the process of resignification of individual and professional, and the generation of a municipal education policy through a permanent yoga project in the municipal public education system.

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Author Biographies

Janaina Silva de Souza, Universidade Federal Fluminense (IBio/PGCTIn) e Secretaria Municipal de Educação de Niterói /Coordenação de Educação em Sustentabilidade, Esporte e Saúde (CESESS)

Doutoranda em Ciências, Tecnologias e Inclusão - (PGCTIn/UFF). Mestre em Diversidade e Inclusão pela UFF. Graduada e Licenciada em Letras Português e Literaturas de Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Especialização em Leitura e Produção Textual pela UFF e em Gestão Ambiental pela UFRJ.  É formada como instrutora de Yoga pelo Curso de Desenvolvimento em Yoga (CDY), com aprofundamento em Yoga Nidra pelo Satyananda Yoga Center. Idealizou e vem desenvolvendo o YogaEduca (projeto de Yoga) na Rede Municipal de Niterói, por meio da CESESS. Atua como vice-coordenadora do Projeto de Extensão Cognição, afeto e corpo em sala de aula, da UFF e como pesquisadora no grupo de pesquisa Núcleo de Educação Inclusiva - Galileu Galilei.

Rejany dos Santos Dominick, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Licenciada em Educação Física (1984) e em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1986). Mestra em Educação pela Universidade Federal Fluminense (1993) e doutora em História, Filosofia e Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2003). Atualmente é professora da Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense. Coordena projetos de Extensão, de Pesquisa e de Inovação Social articulados às tecnologias na educação. É uma das editoras da RevistAleph, que tem como categoria geradora as experiências instituintes. Tem pesquisado a formação de professores para as inclusões na educação.

Isis Dias de Menezes, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal Fluminense. Bolsista de pesquisa CNPQ do projeto: “Memória, Narrativas e Tecnologia nos anos iniciais da educação básica e as “artes de fazer” no trabalho docente 2020-21”. Faz parte do grupo de extensão da Universidade Estadual de Londrina de Educação Bi/Multilíngue e atualmente é Regente na Escola MiniMe no segmento da Educação Infantil.

Pedagoga (UFF) com especialização em Educação Multilíngue (UEL). ORCID id: https://orcid.org/0000-0002-1302-0647. E-mail: isisdias@id.uff.br

Laura de Almeida Conceição, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal Fluminense. Bolsista de pesquisa pela UFF do projeto: “Formando docentes no contexto da pandemia do covid-19 e para a inclusão da diversidade: Yoga como tecnologia social”. Foi estagiária do colégio Nossa Senhora da Assunção, em 2019, onde trabalhou como auxiliar e mediadora de crianças com necessidades especiais.

Pedagoga (UFF), Pós-Graduanda Neuropedagogia e Educação Positiva. ORCID id: https://orcid.org/0000-0003-1314-6159 . E-mail: almeidalau26@gmail.com

 

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Published

2023-11-28

How to Cite

SOUZA, J. S. de; DOMINICK, R. dos S. .; MENEZES, I. D. de; CONCEIÇÃO, L. de A. Education professionals in the pandemic context of Covid-19: Yoga as social technology and autopoietic possibilities. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 17, p. e5310076, 2023. DOI: 10.14244/198271995310. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/5310. Acesso em: 14 may. 2024.

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