Conception of knowledge based on assumptions of Historical-Cultural Theory
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271994644Keywords:
Conception of Knowledge, Historical-Cultural Theory, Developmental teaching.Abstract
A great value is assigned to learning scientific concepts in both Historical-Cultural and Developmental Teaching theories to improve individuals’ development. Nevertheless, school education, which is based on the assumptions of these theories, can be restricted to the most obvious aspect of teaching these concepts without understanding the reasons for this value, and would not be able to obtain the announced training potential from them. Thus, this study presents the result of an investigation that pursued, in the historical origin of these theories, the reason for the emphasis given to scientific concepts. It was identified that the reason for this enhancement lies in the perspective of the integral background assumed by these theories and in the conception of knowledge, a characteristic of the dialectical materialist logic, on which they are underpinned. The act of knowledge according to this logic concerns about abstraction, generalization, analysis and synthesis as thought processes. Thus, knowing is not restricted to the verbalization of content, but to the unity of thought and word, which results in the development of the human psychism. Scientific concepts are also associated to a specific kind of thinking, theoretical thinking, which is developed due to the learning of these concepts linked to their own thought processes. At last, it is concluded that, according to the pedagogical area, valuing the teaching of scientific concepts there must be an overview of the theory. This fact allows the teacher to resize the way of thinking and acting with concepts in teaching situations, as well as bringing students' learning closer to the theoretically exposed training potential.
Metrics
References
BORTOLANZA, Ana Maria Esteves; RINGEL, Fernando. Vygotsky e as origens da teoria histórico-cultural: estudo teórico. Educativa, Goiânia, v. 19, n. 1, p. 1020-1042, set./dez. 2016.
DAVÍDOV, Vasily Vasilyevich. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico. Moscú: Editorial Progreso, 1988.
DAVYDOV, Vasily Vasilyevich.Tipos de generalizacion en la ensenanza. Havana: Pueblo y Educacion, 1982.
DAVIDOV, Vasily Vasilyevich.; SLOBÓDCHIKOV, V. I. La enseñanza que desarrolla en la escuela del desarrollo. In: MÚDRIK, A. B. (Ed.) La educación y la enseñanza: uma mirada al futuro. Moscú: Ed. Progreso, 1991, p. 118-144.
ENGELS, Friedrich. A dialética da Natureza. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1976.
KOPNIN, Pavel Vasilyevich. A dialética como lógica e teoria do conhecimento. Tradução de Paulo Bezerra. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 1978.
LEFEBVRE, Henri. Lógica formal/lógica dialética. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1975.
LEONTIEV, Alexis. O desenvolvimento do psiquismo. 2ª edição. São Paulo: Centauro, 1978.
LIBÂNEO, José Carlos, FREITAS, Raquel Aparecida Marra da Madeira. Vygotsky, Leontiev, Davydov – três aportes teóricos para a teoria histórico-cultural e suas contribuições para a didática. In: IV CONGRESSO BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO. Sociedade Brasileira de História da Educação. Eixo temático: 3. Cultura e práticas escolares, 2006.
LONGAREZI, Andréa Maturano; PUENTES, Roberto Valdés. Ensino Desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos. Uberlândia: EDUFU, 2013.
MARX, Karl. Introdução geral da crítica da economia política. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 1991.
MARX, Karl. O capital: crítica da economia política. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 1999.
NUÑES, Isauro Beltrán; OLIVEIRA, Marcus Vinícius de Faria. Piotr Yakovlevich. Galperin: vida e obra do criador da teoria da formação por etapas das ações mentais e dos conceitos. In: LONGAREZI, Andréa Maturano.; PUENTES, Roberto Valdés. Ensino Desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos. Uberlândia: EDUFU, 2013.
PRESTES, Zoia; TUNES, Elizabeth; NASCIMENTO, Rubem. Lev Semionovich Vigotski: um estudo da vida e da obra do criador da psicologia histórico-cultural. In: LONGAREZI, Andréa Maturano.; PUENTES, Roberto Valdés. Ensino Desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos. Uberlândia: EDUFU, 2013.
PUENTES, Roberto Valdés. Didática desenvolvimental da atividade: o sistema Elkonin-Davidov (1958-2015). Obutchénie: Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, Uberlândia, MG, v.1, n.1, p.20-58, jan./abr. 2017.
SFORNI, Marta Sueli de Faria. O método como base para reflexão sobre um modo geral de organização do ensino. In: MENDONÇA, Sueli Guadelupe de Lima; PENITENTE, Luciana Aparecida Araújo; MILLER, Stela (Orgs.). A questão do método e a Teoria Histórico-Cultural: bases teóricas e implicações pedagógicas. Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica, p.81-96, 2017.DOI: https://doi.org/10.36311/2017.978-85-7983-879-8. Disponível em: https://ebooks.marilia.unesp.br/index.php/lab_editorial/catalog/book/100. Acesso em: 12 out. 2023.
TULESKI, Silvana Calvo. Vygotski: a construção de uma psicologia marxista. 2ª edição. Maringá: EDUEM, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC-BY-NC License
Revista Eletrônica de Educação adopts the Creative Commons BY-NC license of type "Non-Commercial Attribution". This license permits, except where noted, that the end user re-mars, adapt, and create from his or her work for non-commercial purposes, on the condition of assigning due credit and in the manner specified by the author or licensor.
##plugins.generic.dates.accepted## 2022-08-30
##plugins.generic.dates.published## 2023-12-22