Institutional Scholarship Program for Teaching Initiation (PIBID): approximation between Basic and Higher Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994305

Keywords:

Initial Education, Teacher´s Education, Teaching Initiation Program, School knowledge.

Abstract

This research work was developed in the middle of a process of initial formation in the Geography course articuled to the school experiences made possible by the Institutional Program of Scholarship for Teaching Initiation (PIBID) in partnership with public schools of Basic Education. In order to analyze the contributions elucidated by the implementation of the program both in the training of undergraduates and the approximation between Basic and Higher Education, this study highlights the formative relevance of the insertion of undergraduates in school life since the beginning of academic training, besides the aspects of the creating the “new PIBID” in view of the historical moment experienced in Brazil, showing the difference between the current and the previous program that ended at the beginning of 2018. The proposal for of teacher training integrated with research practices and articulated to the demands arising from teaching, as well as the elements that underlie the construction of this professionalism and the main aspects affecting the professional development of teachers were analyzed. In a qualitative and quantitative approach of an interpretative and analytical nature, using questionnaires, official documents and field notes for the collection and analysis of information, the formative relevance of the insertion of undergraduates in the school routine were made evident since the beginning of academic training, the aspects of the creation of the “new PIBID” and the need to use education as a mechanism for inversion of the current social order. It is concluded that the socialization of pedagogical practices and systematic work in collaborative groups that prioritize the reality of students, were the main formative aspects identified as positive from the PIBID.

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Author Biographies

Raimunda Áurea Dias de Sousa, Universidade de Pernambuco (UPE) - Campus Petrolina

Doutora em Geografia (UFS). Professora Associada III-A/Livre docente da UPE/Campus Petrolina - Colegiado de Geografia e Coordenadora do Programa de Pós-graduação - Formação de Professores e Praticas Interdisciplinares (PPGFPPI). Foi coordenadora de Gestão do PIBID - Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência 2014 a 2015. É integrante dos grupos de pesquisa: Grupo de Pesquisa em Sociedade e Natureza do Vale do São Francisco pela UPE (Líder). Estado, Capital, Trabalho e políticas de reordenamento territoriais, vinculado ao NPGEO/UFS. Realizou pesquisa pelo Programa de Mobilidade Docente UPE na USC - Universidade de Santiago de Compostela - Espanha. Pesquisadora nos seguintes temas; agro-hidronegócio, questão alimentar, Estado, trabalho, teoria agrária, território, modernização, movimentos sociais, desenvolvimento, irrigação, natureza, conflitos por água, ensino de Geografia, Educação no/do campo e interdisciplinaridade.

 

Iracema Campos Cusati, Universidade de Pernambuco (UPE) - Campus Petrolina

Doutora em Educação (FEUSP). Pós-doutora em Investigação e Docência Universitária pelo Instituto de Educação Superior Latinoamericano (2022). Professora Adjunta do Colegiado de Matemática da Universidade de Pernambuco - UPE Campus Petrolina e Professora Permanente dos Programas de Pós-Graduação em Formação de Professores e Práticas Interdisciplinares (PPGFPPI) - Mestrado Profissional da UPE e em Educação Matemática e Tecnológica (PPGEdumatec) - Mestrado e Doutorado da UFPE. Atua como Vice-Coordenadora do PPGFPPI. Foi coordenadora de Gestão de Processos Educacionais do PIBID-UPE. Desenvolve estudos e pesquisas com ênfase em Didática da Matemática, Formação de Professores na perspectiva decolonial e em Políticas Públicas para a Educação Superior na América Latina. Avaliadora ad hoc de Cursos e de Instituições de Educação Superior (BASIs/INEP/MEC).

 

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Published

2023-09-27

How to Cite

SOUSA, R. Áurea D. de; CUSATI, I. C. Institutional Scholarship Program for Teaching Initiation (PIBID): approximation between Basic and Higher Education. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 17, p. e4305059, 2023. DOI: 10.14244/198271994305. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4305. Acesso em: 14 may. 2024.

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