Project-based learning: an application in a professional higher education program at a public institution

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994122

Keywords:

Didactics, Teaching Methodologies, Project-Based Approach.

Abstract

In the realm of professional higher education programs, the discourse has prominently revolved around professional education, with a primary focus on curriculum organization and, to a lesser extent, on learning methodologies aimed at professional competencies. Currently, active learning methodologies play a crucial role in the new management of technological higher education at Centro Paula Souza. Therefore, this article aims to describe and apply a project-based learning model applied to the curricular component of Human Resources Planning and Strategy in two groups of the 6th semester of the Professional Higher Course in Human Resource Management. In pursuit of this objective, a comprehensive application protocol, formatted as an instructional manual, has been meticulously formulated to serve as na instructive guide for both educators and learners alike. Specific objectives include introducing the project methodology and proposing a project-based learning program that can serve as a reference for other curricular components at Centro Paula Souza. The methodology employed is of a descriptive qualitative nature, and the expected results encompass the presentation of a

program comprising a lesson plan, the structure of the project to be developed by students, and a standardized rubric model designed for project assessment. Additionally, the article endeavors to gather students' opinions and assess their performance through the application of this methodology.

 

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Esmeralda Aparecida de Oliveira, Faculdade de Tecnologia de Mogi das Cruzes (FATEC)

Doutoranda em Educação, Mestre em Recursos Humanos e Gestão do Conhecimento, MBA Executivo em Gestão de Projetos, Pós-Graduada em Administração de Recursos Humanos, Pós-Graduada em Gestão da Qualidade e Gestão Ambiental, Bacharel em Administração, Técnica em Mecânica, Lead Auditor IS0 9000 pelo IRCA da Inglaterra. Possui 15 anos de experiência em Sistemas de Gestão da Qualidade e de Gestão de Pessoas em diversos segmentos da indústria, tendo vivenciado mais de 1000 horas em auditorias. Atou como professora de Ensino Superior na Universidade Nove de Julho de 2007 a 2019. Atualmente como Coordenadora de Projetos da Área de Análise e Formulação de Currículos e Cursos na Unidade de Ensino Superior do Centro Paula Souza. Coordenadora do Programa de Metodologias Ativas na Unidade de Ensino Superior do Centro Paula Souza. Professora de Ensino Superior nas Fatec São Paulo e Fatec Mogi das Cruzes. Professional e Personal Coaching.

Ariadne Runte-Geidel , Universidade de Jaén (UJA)

Professora PhD do Departamento de Pedagogia, da Faculdade de Humanidades e Ciências da Educação da Universidade de Jaén, Espanha. Coordenadora da Área de Teoria e História da Educação.

References

BARBOSA, Eduardo Fernandes; MOURA, Dácio Guimarães. Metodologias ativas de aprendizagem na educação profissional e tecnológica. Senac, Rio de Janeiro, v. 39, n. 2, p. 48-67, maio/ago. 2013.

CENTRO PAULA SOUZA. Projeto Pedagógico de Curso: Curso Superior de Tecnologia em Gestão de Recursos Humanos. Unidade de Ensino Superior - Cesu. SIGA. São Paulo: CPS, 2018.

CENTRO PAULA SOUZA. Sistema Integrado de Gestão Acadêmica - SIGA. Fatec Mogi das Cruzes. Curso Superior de Tecnologia em Gestão de Recursos Humanos. Planejamento e Estratégia em Recursos Humanos. Lançamento Médias e Faltas. São Paulo: CPS, 2018.

DICKINSON, Katherine P.; SOUKAMNEUTH, Sengsouvanh.; YU, Hanh Cao; KIMBALL, Mary; D'AMICO, Ronald; PERRY, Rebecca; KINGSLEY, Christopher; CURAN, Susan P. Providing educational services in the Summer Youth Employment and Training Program [Technical assistance guide]. Washington, DC: U.S. Department of Labor, Office of Policy & Research. (ERIC Document Reproduction Service), 1998.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

GARCIA, Aurora Estrada. El aprendizaje por proyectos y el trabajo colaborativo, como herramientas de aprendizaje, en la construcción del proceso educativo, de la Unidad de aprendizaje TICs. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, v. 3, n. 5, jul./dec. 2012.

KNOLL, Michael. Project Method. In: PHILIPS, C. Denis. Encyclopedia of Educational Theory and Philosophy. Thousand Oaks, CA: Sage, p. 665-669, 2014.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.

MACHADO, Nilson José. Educação: projetos e valores. 5ª ed. São Paulo: Escrituras, 2004.

MOURA, Dácio Guimarães. A dimensão lúdica no ensino de ciências. 1993. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1993.

MOURA, Dácio Guimarães; BARBOSA, Eduardo Fernandes. Trabalhando com Projetos: Planejamento e Gestão de Projetos Educacionais. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2017.

OLIVEIRA, Cacilda Lages. Significado e contribuições da afetividade, no contexto da Metodologia de Projetos, na Educação Básica. 2006. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2006.

OLIVEIRA, Leandra Martins; VENTURA, Paulo César Santos. A prática da aprendizagem por projetos em três óticas distintas. Educ. Tecnol., Belo Horizonte, v. 10, n. 2, p. 22-28, jul./dez. 2005.

OLIVOS, Tiburcio Moreno. La evaluación de competências em educación. Sinéctica, n. 39, p. 1-21, 2012.

RAMOS, Ivone Marchi Lainetti et al. Formação Pedagógica para docentes da educação profissional. São Paulo: Centro Paula Souza, 2007.

SACRISTÁN, José Gimeno et al. Educar por competências: o que há de novo? Tradução de Carlos Henrique Lucs Lima. Porto Alegre: Artemed, 2011.

SANDOVAL, Eduardo Rodrigues; SOLANO, Édgar Maurício Vargas; CÓRTES, Janete Luna. Evaluación de la estrategia “aprendizaje basado en proyectos”. Educ., Universidad de La Sabana, Facultad de Educación, v. 13, n. 1, p. 13-23, abr. 2010.

SCHÖN, Donald A. Educando o Profissional Reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Tradução de Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2000.

ULRICH, Catalina. Jonh Dewey and the project-basead learning: landmarks for nowadays Romanain educacion. Journal of Educacional Sciences & Psychology, v. VI (LXVIII), n. 1B/2016. p. 54-60, 2016.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Tradução de Ernani F. F. Rosa. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2023-12-19

How to Cite

OLIVEIRA, E. A. de; RUNTE-GEIDEL , A. . Project-based learning: an application in a professional higher education program at a public institution. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 17, p. e4122103, 2023. DOI: 10.14244/198271994122. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4122. Acesso em: 13 may. 2024.

Issue

Section

Demanda Contínua - Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2020-04-06
##plugins.generic.dates.accepted## 2021-03-24
##plugins.generic.dates.published## 2023-12-19