Desafios curriculares no ensino superior: contribuições do Programa Abdias Nascimento (Curricular challenges in Higher Education: contributions from the Abdias Nascimento Program)

Autores

  • Ana Cristina Juvenal da Cruz ufscar
  • Tatiane Cosentino Rodrigues ufscar
  • Denise Cruz
  • Ivanilda Amado Cardoso ufscar

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271993357

Resumo

This article is dedicated to the development and presentation of the results of the first phase of implementation of the project "Knowledge, research and curricular innovations in teacher training for ethnic-racial diversity in higher education: questioning and contributions of ethnic-racial matrices and (NEAB / UFSCar), Brazil, linked to the Abdias Nascimento Academic Development Program, promoted by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). The project aims to establish a transnational network of joint research between researchers in partnership with three international institutions: Universidad Distrital Francisco José de Caldas (Colombia), Georgia State University (USA) and Université Paris Nanterre (France). The project aims to analyze if and how the curriculum of teacher training courses are changing for the dialogue of ethnic-racial and cultural knowledge, African and Afro-descendant knowledge. In this article we present a review of the literature on this subject in the contexts of Colombia and the United States.

Resumo
Este artigo apresenta alguns resultados da primeira fase de implementação do projeto “Conhecimento, pesquisa e inovações curriculares na formação de professores para a diversidade étnico-racial no ensino superior: questionamentos e contribuições das matrizes étnico-raciais e culturais, de saberes africanos e afrodescendentes” do Núcleo de Estudos Afro-Brasileiros da Universidade Federal de São Carlos (NEAB/UFSCar), vinculado ao Programa de Desenvolvimento Acadêmico Abdias Nascimento fomentado pela Coordenação de Aperfeiçoamento do Pessoal de Nível Superior (CAPES). O projeto visa estabelecer uma rede transnacional de investigação conjunta entre pesquisadores e pesquisadoras em parceria com três instituições internacionais: Universidad Distrital Francisco José de Caldas (Colômbia), Georgia State University (EUA) e Université Paris Nanterre (França). O projeto objetiva analisar se e de que forma os currículos dos cursos de formação de professores estão se modificando para o diálogo de conhecimentos étnico-raciais e culturais, de saberes africanos e afrodescendentes. Neste artigo apresentamos um recorte do levantamento bibliográfico sobre este tema nos contextos da Colômbia e dos Estados Unidos.

Keywords: Curriculum, Higher education, Ethnic-racial diversity, Affirmative action policies.
Palavras-chave: Currículo, Ensino superior, Diversidade étnico-racial, Políticas de ação afirmativa.

References

ALRIDGE, Derrick.  Teachers in the movement: Pedagogy, Activism, and Freedom. Disponível em: http://www.aera.net/Publications/Online-Paper-Repository/AERA-Online-Paper-Repository/Owner/912849 Acessado em outubro de 2018.

AU, Wayne; BROWN, Anthony L.; CALDERON, Dolores. How does it feel to be a problem? Communities of Color, Self-Determination, and Historical Educational Struggle, 2018.

BRAH, Avtar. Cartografías de la diáspora: identidades en cuestión. Madrid: Traficante de sueños, 2011.

BURAS, KRISTEN L.  George Washington Carver Senior High School: A Legacy That Can't Be Chartered, 2018. Disponível em: http://www.aera.net/Publications/Online-Paper-Repository/AERA-Online-Paper-Repository/Owner/912849 Acessado em outubro de 2018.

CASTILLO GUZMAN, Elizabeth; CAICEDO ORTIZ, José Antonio. Las luchas por otras educaciones en el bicentenario: de la iglesia-docente a las educaciones étnicas. Nómadas, Bogotá, n. 33, p. 109-127, Oct.  2010.

CASTILLO, S. S.; ABRIL, N. G. P. Colômbia: Invisibilidade e exclusão. In: DIJK, T. A. Van. Racismo e discurso na América Latina. São Paulo: Contexto, 2008.

CASTRO SUAREZ, Celmira, En busca de la igualdad y el reconocimiento. La experiencia histórica de la educación intercultural en el Caribe colombiano. Memorias. Revista Digital de Historia y Arqueología desde el Caribe [en linea] 2014. Disponível em: <http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=85532558010> acesso em: 05 de novembro de 2017.

COLÔMBIA. Lei 70 de 1993. Por la cual se desarrolla el artículo transitório 55 de la Constitucion política. El Congresso de Colômbia. 1993.

DÍAZ SÁNCHEZ, Edisson. Reflexiones pedagógicas sobre la formación de docentes en los estudios escolares afrocolombianos. Revista Colombiana de Educación, [S.l.], n. 69, p. 183.202, 2015. ISSN 2323-0134.

DU BOIS, William E. Burghardt. As almas da gente negra. Tradução de Heloisa Toller Gomes. Rio de Janeiro: Lacerda, 1999.

DUSSEL, Enrique. 1492: El encubrimiento del otro: hacia el origen del mito de la modernidad. UMSA. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Plural Editores: La Paz, 1994.

ESTEBAN-GUITART, Moisés et al. Empatia y tolerancia a la diversidad en un contexto educativo intercultural. Univ. Psychol.,  Bogotá,  v. 11, n. 2, p. 415-426,  June  2012.

GOMES, Nilma Lino. O movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017. 154 p.

GRANADOS-BELTRAN, Carlo. Interculturalidad crítica. Un camino para profesores de inglés en formación. Íkala,  Medellín,  v. 21, n. 2, p. 171-187,  Aug.  2016.  

GRANT, CARL A.; BROWN, KEFFRELYN D.; BROWN, ANTHONY L. Black intellectual thought in education: The missing traditions of Anna Julia Copper, Carter G. Woodson, and  Alain Le Roy Locke. Routledge:  New York,  2016.  

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Trad. Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2013.

JIMENEZ, Nidia N.; GULLO, Maria, A. C.; MONTES, Jorge, E. O. Perception to the literacy process of adults and young natives from Guainía Department Colombia: Look of the protagonists. Investigación & desarrollo, vol. 24, n.° 1, 2016.

KING, Joyce Elaine. Minds Stayed on Freedom. 2018.  Disponível em http://www.aera.net/Publications/Online-Paper-Repository/AERA-Online-Paper-Repository/Owner/23358.

KING, Joyce Elaine. Black education post-Katrina. And all us we are not saved. Epilogue: In: TILLMAN, L. C., (Ed.). The SAGE Handbook of African American Education (pp. 499-510). Thousand Oaks, CA: Sage, 2009.

LAGO DE ZOTA, Alejandrina; LAGO DE FERNANDEZ, Carmen; LAGO DE VERGARA, Diana. Educación para ciudadanos del mundo con identidad afrodescendiente: caso institución educativa Antonia Santos, Cartagena de Índias, Colombia. Rev. hist.edu.latinoam - Vol. 14 No. 18, - pp. 53 – 74 enero – junio 2012.

MBEMBE, Achille. Afropolitanismo. Áskesis. Revista dxs Discentes do Programa de Pós-Graduação em Sociologia da UFSCar. Trad. Cleber Daniel Lambert da Silva. v. 4, n. 2, 2015, Julho/Dezembro, pp. 68-71.

MBEMBE, Achille. Afriques indociles: christianisme, pouvoir et etat en société postcoloniale. Paris: Editions Karthala, 1988.

MEN - Ministerio de Educación Nacional. Serie lineamientos curriculares: Cátedra Estudios Afrocolombianos. 1997.

MENESES-COPETE, Yeison. A. Representaciones sociales sobre afrodescendencia: curriculum, practica y discurso pedagógico del profesorado. Entramado. Vol. 10 No.2, 2014.

MORA MONROY, Gloria E. Dos experiencias educativas y editoriales con estudiantes indígenas, afrodescendientes y de municipios pobres en la universidad, desde una perspectiva intercultural. Forma funcion, Santaf, de Bogot, D.C., Bogotá, v. 29, n. 1, p. 61-80, Jan.  2016.

RODRIGUES, Cristiano. Movimentos negros, políticas públicas e desigualdades raciais no Brasil e Colômbia. CLEA. Debates Latinoamericanos. Año 12, volumen 1/2014.

ROJAS, Alex. Cátedra de Estudios Afrocolombianos: Aportes para maestros. Universidad del Cauca. 2008.

SANTOS, Doris. Mimesis y bilingüismo ideológico: un análisis crítico del discurso sobre la diversidad en un documento de política educativa universitaria en América Latina. Forma funcion, Santaf, de Bogot, D.C. [online]. vol.26, n.1. pp.183-216, 2013.

SCHOMBURG, Arturo. The negro digs up his past. In: The Survey, The Negro Expresses Himself. March (1), 1925. pp. 670-672.

Métricas

Carregando Métricas ...

Downloads

Publicado

10-05-2019

Como Citar

CRUZ, A. C. J. da; RODRIGUES, T. C.; CRUZ, D.; CARDOSO, I. A. Desafios curriculares no ensino superior: contribuições do Programa Abdias Nascimento (Curricular challenges in Higher Education: contributions from the Abdias Nascimento Program). Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 473–489, 2019. DOI: 10.14244/198271993357. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3357. Acesso em: 19 abr. 2024.

Edição

Seção

Dossiê Educação, Cultura e Subjetividade (Dossier Education, Culture and Subjectivity)
##plugins.generic.dates.received## 2019-03-17
##plugins.generic.dates.accepted## 2019-03-17
##plugins.generic.dates.published## 2019-05-10

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)