Socioethnocultural Practices and Mathematics Teaching in a Quilombola School from the Perspective of Ethnomathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271996248

Keywords:

Socioethnocultural practices, Ethnomathematics, Teaching mathematics, Education quilombola.

Abstract

Ethnomathematics aims to move away from content conceptions and base itself on the territorial and anthropological socio-ethnocultural practices that each social group uses to produce technology. In effect, this research refers to socio-ethnocultural practices and the teaching of Mathematics based on Ethnomathematics. To this end, we aim to propose pedagogical practices for teaching and learning Mathematics in the ethnomathematical scenario. We propose to carry out pedagogical activities within the scope of Ethnomathematics and identify the contributions of using these pedagogical activities based on Ethnomathematics. Of a qualitative and exploratory nature, the methodology adopted was the case study and, to collect data, we used participant observation and analysis of the productions developed by the students. The results revealed that Ethnomathematics is present in students' daily lives; that they and teachers recognize socio-ethnocultural practices, but little has been worked on in the classroom; the development of new methodologies/activities contributed to teacher training; The set of activities carried out helped students and teachers bring their daily lives closer to the teaching of Mathematics taught in the classroom, in addition to revealing the need for experiences like these to enhance the teaching of Mathematics in quilombola communities, strengthening the cultural trait and identity of the community.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Hélio Rodrigues dos Santos, Universidade de Brasília (UnB)

Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade de Brasília (UnB).  Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade de Brasília (UnB). Professor efetivo da Secretaria de Educação de Goiás - SEDUC.  Membro do grupo de pesquisa “Dzeta Investigações em Educação Matemática - DIEM”.

Geraldo Eustáquio Moreira, Universidade de Brasília (UnB)

Doutor em Educação Matemática e Pós-Doutor em Educação. Professor da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília (UnB). Atua na Graduação e nos Programas de Pós-Graduação em Educação (Acadêmico e Profissional, PPGE/UnB).

References

ALMEIDA, M. C. Complexidade, saberes científicos, saberes da tradição. São Paulo: Livraria da Física, 2010.

BRASIL. Ministério da Educação: Secretaria de Educação Básica. Orientações Curriculares para o Ensino Médio: Linguagens, códigos e suas tecnologias. Volume 1. Brasília, 2006.

BRASIL. Parecer CNE/CEB Nº: 16/2012. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Quilombola. Diário Oficial da União, Brasília, 5/6/2012.

BRANDÃO; C. R. A pesquisa participante e a participação da pesquisa: um olhar entre tempos e espaços a partir da América Latina. In: BRANDÃO, C. R; STRECK, D. R (Orgs.). Pesquisa participante: a partilha do saber. Aparecida, SP: Ideias & Letras, 2006, p. 21-54.

D’AMBROSIO; U. Etnomatemática e Educação. In: Reflexão e Ação: Revista do Departamento de Educação/UNISC. Vol. 10, n. 1 (jan./jun.2002) - Santa Cruz do Sul: EDUNISC, P.07-21, 2002.

D’AMBROSIO; U. Etnometodologia, Etnomatemática, Transdiciplinaridade: Embasamentos crítico-filosóficos comuns e tendências atuais. Revista Pesquisa Qualitativa, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 155-167, 2005.

FANIZZI, S. A importância da interação nas aulas de Matemática: da elaboração oral à construção de conhecimentos. Educ. Matem. Pesq. São Paulo, v.14, n. 2, p.317-336, 2012. Disponível em: https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:d-luMQKnf-QJ:https://revistas.pucsp.br/emp/article/download/9443/8156/27185+ &cd=1&hl=pt-BR&ct=clnk&gl=br. Acesso em: 10 mar. 2022.

FERREIRA, W. C. Federalismo, Saeb e currículo de matemática. In: MOREIRA, G, E.; ORTIGÃO, M. I. R.; PEREIRA, C. M. M. C. P. (Org.) Políticas de avaliação e suas relações com o currículo de matemática na Educação Básica. 1ª ed. Brasília: SBEM Nacional, 2021.

FREIRE, P. Educação: o sonho possível. In: BRANDÃO, C. R. (org.). O Educador: vida e morte. Rio de Janeiro: Graal, 1989.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. – São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREITAS, R. A. M. M. As práticas socioculturais e o ensino que desenvolve na escola desenvolvente. Revista Educativa - Revista de Educação, Goiânia, v. 23, p. 8731, jan. 2021. ISSN 1983-7771. Disponível em: http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa /article/view/8731. Acesso em: 20 dez. 2021.

GADOTTI, M. Educação Integral no Brasil: inovação no processo. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2009.

GAIA, C.; GUERRA, R. B. Descortinando práticas com matemáticas no contexto da educação do campo: conexões entre TAD e Etnomatemática. In: MENDES, I. A.; FARIAS, C. A. (Org.) Práticas Socioculturais e Educação Matemática. - 1ed. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2014.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. - 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

KHIDIR, K. S.; COELHO, R. R. Práticas socioculturais na formação continuada de professores que ensinam matemática em escolas campesinas do Triângulo Mineiro. In: COSTA, A. C. M (Org.). Diálogos com a Educação do Campo: as experiências do Programa Escola da Terra. Universidade de Uberlândia. Uberlândia: PROEX/UFU, 242 p., 2019.

KRAVTSOV, L. G. A realização da abordagem histórico-cultural no ensino médio de matemática. Teoria e Prática da Educação, v. 22, n.1, p. 44-49, Janeiro/Abril 2019. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view /47428/pdf_1. Acesso em: 24 fev. 2022.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de metodologia científica. - 5. ed. São Paulo: Atlas 2003.

LIBÓRIO, A. R. S. C. Reflexões sobre o currículo sob a perspectiva da Etnomatemática: possibilidades em uma Escola Quilombola. In: Encontro Brasileiro de Estudantes da Pós-Graduação em Educação Matemática. Anais [...]. 02 e 03 de Novembro 2017. Pelotas-RS. 2018.

MINAYO, M. C. S.; SANCHES, O. Quantitative and Qualitative Methods: Opposition or Complementarity? Cad. Saúde Públ. Rio de Janeiro, V. 9 n.3, p. 239-262, jul./sep., 1993.

MOL, R. S. Introdução à história da matemática. Belo Horizonte: CAED-UFMG, 2013.

MONTEIRO, H. S. R. Magistério indígena: contribuições da etnomatemática para a formação dos professores indígenas do Estado do Tocantins. 2011. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas, Belém, 2011.

MOREIRA, G. E. O ensino de matemática para alunos surdos: dentro e fora do texto em contexto. Educ. Matem. Pesq. São Paulo, v.18, n. 2, p.741-757, 2016. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/23486/pdf. Acesso em: 10 abr. 2022.

MOREIRA, G. E.; VIEIRA, L. B; FRAZ, J. N; FERREIRA, W. C; TEIXEIRA, C. J. Formação inicial e continuada de professores que ensinam matemática: socializando experiências exitosas do DIEM. Revista Prática Docente, v. 6, n. 1, e001, 10 jan. 2021.

MOREIRA, G. E. Por trás do monograma do movimento LGBTQIAPN+: vidas, representatividade e esclarecimentos. Revista Temporis [Ação], Anápolis, v. 22, n. 02, p. 16, jul./dez., 2022. Disponível em: http://www.revista.ueg.br/index.php/temporisacao/issue/archive. Acesso em: 15 nov. 2022.

ORTIGÃO, M. I. R.; JÚNIOR, C. A. A.; MOREIRA, G. E. Pisa 2012 e Avaliação em Educação Matemática: análise dos itens públicos da subárea Mudanças e relações. Revista de Educação Matemática (REMat), São Paulo (SP), v.19, Edição Especial: Práticas Avaliativas e a Sala de Aula de Matemática, p. 01-22, 2022.

PAIVA, T. F. Recursos didáticos e as mediações necessárias para uma aprendizagem significativa para estudantes com NEE em aulas de matemática. (Dissertação de Mestrado). PAIVA, T. F; MOREIRA, G. E. Universidade de Brasília,135p., 2019.

SANDES J. P.; MOREIRA G. E. Educação matemática e a formação de professores para uma prática docente significativa. Revista @mbienteeducação. São Paulo: Universidade Cidade de São Paulo, v. 11, n. 1, p. 99-109, jan./abr., 2018.

SANTOS, H. R. Práticas Socioetnoculturais e o Ensino de matemática na perspectiva da Etnomatemática em uma escola quilombola: Desafios e possibilidades. 2022. (Dissertação de Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade de Brasília. 195p.

SANTOS, F. L.; THIENGO, E. R. Aprendizagem matemática de um estudante com baixa visão: uma experiência inclusiva fundamentada em vigotski, Leontiev e Galperin. RPEM, Campo Mourão, PR, v. 5, n.9, p.104-120, jul.-dez. 2016.

SANTOS, H. R.; MOREIRA, G. E. Contribuições da Etnomatemática na formação continuada de professores e professoras Quilombolas que ensinam Matemática. In: Seminário internacional de pesquisa em Educação Matemática. 22-26/11/2021. Uberlândia. Anais [...]. Minas Gerais, 2021.

SANTOS, H. R.; MOREIRA, G. E. Educação escolar quilombola: ratificação, confirmação e validação. [Submetido-Editoração]. Cadernos de Pós-graduação, 2023.

SANTOS, J. G.; SILVA, J. N. D. A Influência da Cultura Local no Processo de Ensino e Aprendizagem de Matemática numa Comunidade Quilombola. Bolema, Rio Claro (SP), v. 30, n. 56, p. 972 - 991, dez. 2016.

SILVA, História dos Pesos e das Medidas. São Carlos: Eduficar, 2004.

SILVA, J. A.; JELINEK, K. R.; BECK, V. C. Estratégias de crianças do ciclo de alfabetização na resolução de situações problema envolvendo grandezas e medidas. VIDYA, v. 35, n. 2, p. 37-53, jul./dez., 2015. Santa Maria, 2015. ISSN 2176-4603.

SKOVSMOSE, O.; VALERO, P. Quebrando a neutralidade política: o compromisso crítico entre a educação matemática e a democracia. Quadrante, V. 11, n. 1, p. 8-29, 2002.

SOARES, E. G. Educação escolar quilombola: quando a política pública diferenciada é indiferente. Tese (Doutorado em Educação) - Curso de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, p. 126. 2012.

TOSTA, S. P.; COSTA, L. M. Alunos quilombolas: escola e identidades etnicorraciais. Reflexão e Ação, v. 21, n. 1es, p. 149-171, 2013.

VIEIRA, L. B.; MOREIRA, G. E. Políticas públicas no âmbito da educação em Direitos Humanos: conexões com a educação. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, [S. l.], v. 8, n. 2, p. 622-647, 2020. DOI: 10.26571/reamec. v8i2.10500. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br /ojs/index.php /reamec /article/view/10500. Acesso em: 17 dez. 2021.

VIEIRA, L. B.; MOREIRA, G. E. Sociedade Contemporânea e o Ensino de Matemática: Conexões com a Educação em Direitos. Brazilian Applied Science Review, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 478–490, 2020.

VIGOTSKI, L. S. Psicologia Pedagógica. Trad. Claudia Schilling. Porto Alegre: Artmed, 2003.

VIGOTSKI, L. S. Sete aulas de L. S. Vigotski sobre os Fundamentos da Pedologia. Tradução de Zoia Prestes, Elizabeth Tunes; Claudia da Costa Guimaraes Santana. - 1. ed. - Rio de Janeiro: EPapers, 2018.

VIZOLLI, I.; MENDES, A, N. Braça, Quadro e Tarefa: Um modo de efetuar medidas de terra. VIDYA, v. 36, n. 1, p. 69-78, jan./jun., 2016. Santa Maria, 2016. ISSN 2176-4603.

ZANELLA, A. Psicologia histórico-cultural em foco: aproximações e alguns de seus fundamentos e conceitos. Florianópolis: Edições do Bosque, UFSC, 2020.

Published

2023-12-13

How to Cite

SANTOS, H. R. dos; MOREIRA, G. E. Socioethnocultural Practices and Mathematics Teaching in a Quilombola School from the Perspective of Ethnomathematics. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 17, p. e6248085, 2023. DOI: 10.14244/198271996248. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/6248. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Formação de Professores que Ensinam Matemática
##plugins.generic.dates.received## 2022-11-17
##plugins.generic.dates.accepted## 2023-07-20
##plugins.generic.dates.published## 2023-12-13