A look at the mobilization of mathematical knowledge specific to teaching at Pibid

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271996240

Keywords:

Mathematics Education, Academic mathematics, School mathematics, Mathematics teacher education, Pibid.

Abstract

Participation in Pibid and its significance for the initial mathematics teachers education has been extensively documented. However, there are still few studies that investigate the mathematical knowledge organized by Pibid. To advance this understanding, this article aims to reveal the specific mathematical knowledge for teaching organized within the scope of Pibid Mathematics at a Federal Institute of Minas Gerais, based on the memories and productions of two graduates of the program. This is a qualitative study in which data were generated from documents (reports and a Course Conclusion Paper) and a semi-structured interview conducted with graduates. The data were analyzed in the context of the notions of school mathematics and academic mathematics developed by Moreira and collaborators. The findings were organized into two categories: mathematical knowledge specific to teaching organized in Pibid's actions and interactions, and mathematical knowledge specific to teaching organized in a Final Paper of the Course. The results suggest that, in the majority of actions and interactions experienced by Pibid participants, there is a well-intentioned effort to adapt academic mathematics for the use in Basic Education (elementary school, junior high, and high school). However, there were rare indications of school mathematics being evident in actions related to the program, despite attention being paid to the demands of teaching practice. In this sense, it is concluded that Pibid could enhance its contributions by recognizing school mathematics as a distinct component of teacher training and by providing undergraduate students with opportunities to develop specific mathematical knowledge for teaching.

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Author Biographies

Nathalia Luiza Soares Peixoto, Secretaria do Estado de Educação de Minas Gerais (SEE/MG)/Escola Estadual Odilon Behrens

Mestre em Educação Matemática pela Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP (2022). Possui Especialização em Tópicos em Matemática, pela Faculdade Futura (2018). Graduada em Matemática (Licenciatura) pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais - Campus São João Evangelista (2016). Atualmente é professora de Matemática - Secretaria do Estado de Educação de Minas Gerais.

Ana Cristina Ferreira, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)

Mestre (1998) e Doutora (2003) em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), ambos na área de concentração: Educação Matemática. Atua no Ensino Superior desde 2003, em cursos de Licenciatura em Matemática e Pedagogia da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Atualmente, é Professora Titular do Departamento de Educação Matemática. Além das atividades relacionadas à docência no Ensino Superior, foi tutora do PETMAT (Grupo PET do curso de Matemática da UFOP) por seis anos (2007 a 2013). Coordenou o Curso de Matemática da UFOP entre 2005 e 2007. Coordenou o GT7 (Formação de professores que lecionam Matemática) da SBEM entre 2013 a 2015. Coordenou o Mestrado Profissional em Educação Matemática da UFOP entre 2009 e 2012 e de 2016 a 2018. É docente permanente dos Programas de Pós-Graduação em Educação Matemática e em Educação (Mestrado e Doutorado), ambos da UFOP. É membro dos Grupos: HIFEM (História e Filosofia da Educação Matemática) e NIEPEM (Núcleo Interdisciplinar de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática da UFOP). É parecerista de revistas nacionais e internacionais. Orienta pesquisas de Doutorado, Mestrado, Especialização, Trabalho de Conclusão de Curso e Iniciação Científica. Desenvolve pesquisas nas áreas de formação e desenvolvimento profissional de professores de Matemática; Conhecimentos matemáticos para o ensino; História da Educação Matemática, e Prática pedagógica de Matemática.

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Published

2023-12-13

How to Cite

PEIXOTO, N. L. S. .; FERREIRA, A. C. . A look at the mobilization of mathematical knowledge specific to teaching at Pibid. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 17, p. e6240088, 2023. DOI: 10.14244/198271996240. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/6240. Acesso em: 15 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Formação de Professores que Ensinam Matemática
##plugins.generic.dates.received## 2022-11-17
##plugins.generic.dates.accepted## 2023-07-20
##plugins.generic.dates.published## 2023-12-13