Specialized Knowledge of Mathematics Teachers evidenced in a formative context with an inclusive approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271996230

Keywords:

Inicial training of teachers, Teaching of Mathematics, Inclusive education, Pedagogical games.

Abstract

This article presents an excerpt from a master's research that considers Shulman's Knowledge Base for Teaching (1986, 1987) and the Mathematics Teacher's Specialized Knowledge (MTSK) model, proposed by Carrillo et al. (2013), as analytical devices of teaching knowledge. This article seeks to identify and classify the knowledge evidenced by undergraduates when they develop an activity proposal on operations with fractions, based on the use of the Game "Fractions with dominoes", in order to favor the inclusion of students with deafness or hearing impairment, in regular teaching classes. The qualitative research took place in the context of the Covid-19 pandemic, and had its data produced by video recordings and written records of undergraduates enrolled in a discipline with an inclusive approach. This discipline contemplates Practice as a Curricular Component, in a Mathematics Licentiate course at a federal university. Based on the MTSK model, the analytical process indicates evidence of all subdomains of Pedagogical Content Knowledge and also of one of the subdomains of Mathematical Knowledge, related to Topics. Knowledge of Mathematics Teaching proved to be the most recurrent subdomain in the speeches and productions of future teachers, especially in the reflections on the possibilities of using the Game in the context of teaching Mathematics from an inclusive perspective. This last aspect was also highlighted with the analysis of Knowledge for Teaching, which highlighted the concern of future teachers with teacher training and teaching practice from an inclusive perspective.

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Author Biographies

Jean Carlos Lemes, Secretaria Estadual de Educação de Minas Gerais (SEE/MG) e Colégio Empreender

Graduado em Matemática Licenciatura pela Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI) e Mestre em Educação em Ciências (PPGEC/UNIFEI). Pesquisador na área de Educação Matemática com foco na utilização de Jogos e Materiais Manipulativos nos processos de ensino e aprendizagem e na formação de professores. Membro do Grupo de Estudos Interdisciplinares e Formação de Professores (GEIFOP) e do Grupo de Pesquisa em Práticas Formativas e Educativas em Ciências e Matemática (PFECIM) (GPEMPF). Atualmente é professor de Matemática na educação básica, pública e privada, do estado de Minas Gerais. Atuou, entre 2016 e 2018, como bolsista do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) e, entre 2018 e 2019, como bolsista de Iniciação Científica.

Eliane Matesco Cristovão, Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI)

Professora Adjunta no Instituto de Matemática e Computação da Universidade Federal de Itajubá, onde atua como docente no Curso de Licenciatura em Matemática e no Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências. Integrante do GT7 da Sociedade Brasileira de Educação Matemática, membro do Grupo de Pesquisa em Práticas Formativas e Educativas em Ciências e Matemática e do Grupo de Estudos Interdisciplinares e Formação de Professores, voltado para extensão. Tem atuado, desde 2014, em programas como o PIBID e a Residência Pedagógica. Em 2023 realizou estágio de pós-doutoramento na UFRJ, sob a coordenação do Prof. Dr. Victor A. Giraldo, estudando a formação de professores na perspectiva decolonial. Doutora em Educação, Mestre em Educação Matemática, Especialista e licenciada em Matemática, todos pela Unicamp. Atuou por 20 anos como professora de Matemática na educação básica e se dedica à formação inicial e continuada de professores de Matemática desde 2005. Seus temas de interesse/pesquisa são: práticas pedagógicas no ensino de matemática e formação de professores que ensinam matemática.

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Published

2023-12-13

How to Cite

LEMES, J. C.; CRISTOVÃO, E. M. Specialized Knowledge of Mathematics Teachers evidenced in a formative context with an inclusive approach. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 17, p. e6230089, 2023. DOI: 10.14244/198271996230. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/6230. Acesso em: 13 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Formação de Professores que Ensinam Matemática
##plugins.generic.dates.received## 2022-11-14
##plugins.generic.dates.accepted## 2023-07-20
##plugins.generic.dates.published## 2023-12-13