Subdomains of Mathematical Knowledge for Teaching mobilized through the writing of teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271996223

Keywords:

Mathematics Education, Mathematical knowledge for teaching, Writing practices, Continuing training of teachers who teach Mathematics.

Abstract

The objective of this research is to identify subdomains of Mathematical Knowledge for Teaching mobilized through the writing practice carried out by teachers in a discipline of a professional master's course in Mathematics Teaching. The discipline had the participation of ten teachers who work in Basic Education. The writing practices analyzed took place in two discussion forums held in a virtual learning environment and in a self-evaluation activity carried out by a participating teacher. Based on the theoretical framework of Mathematical Knowledge for Teaching (MKT), proposed by Deborah Ball and collaborators, it was possible to identify that all MKT subdomains were mobilized during the discussions in the forums and, in the case of self-evaluation, some subdomains were more evident, such as Horizon Content Knowledge. It is concluded that asynchronous activities, especially the forum, allow participants, in addition to practicing writing, to organize their thoughts before writing, seek theoretical references to support their statements and consult their Basic Education students to enrich the discussions. Finally, it is suggested that teachers' writings, when intentionally organized taking into account the identified subdomains, can be used in processes of initial or continuing education of teachers who teach Mathematics.

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Author Biographies

Henrique Rizek Elias, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)/Campus Londrina

É professor da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), campus Londrina, e atua como docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática (PPGMAT), oferecido pela UTFPR, multicampi Cornélio Procópio e Londrina. Sua formação é em bacharelado e licenciatura em Matemática, pela Universidade de São Paulo (USP), mestrado e doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática, pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Seus interesses atuais de pesquisa estão relacionados à Formação de Professores que ensinam Matemática e ao desenvolvimento do raciocínio matemático dos estudantes da Educação Básica e do Ensino Superior.

Línlya Sachs, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)/Campus Cornélio Procópio

É professora da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), campus Cornélio Procópio, e atua como docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática (PPGMAT, oferecido pela UTFPR, multicampi Cornélio Procópio e Londrina. Sua formação é em bacharelado e licenciatura em Matemática, pela Universidade de São Paulo (USP), mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática, pela Universidade Estadual de Londrina (UEL), e doutorado em Educação Matemática, pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp). Seus interesses atuais de pesquisa estão relacionados a Educação Matemática, Educação do Campo, Etnomatemática, Currículo e Formação de Professores.

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Published

2023-12-13

How to Cite

ELIAS, H. R. .; SACHS, L. Subdomains of Mathematical Knowledge for Teaching mobilized through the writing of teachers. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 17, p. e6223083, 2023. DOI: 10.14244/198271996223. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/6223. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Formação de Professores que Ensinam Matemática
##plugins.generic.dates.received## 2022-11-02
##plugins.generic.dates.accepted## 2023-06-10
##plugins.generic.dates.published## 2023-12-13