Pandemic and teacher training policy: case study on training and contingency

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271996181

Keywords:

Teacher training policy, Teacher training, Learning assessment, Teaching.

Abstract

Aiming to think about teacher training policies, this study seeks to analyze perceptions of a teacher group from a public university during the Covid-19 pandemic regarding the continuing education contributions as a training and contingency proposal on learning assessment. For this purpose, a qualitative case study was carried out. The Theory of Distributed Cognition was selected as the epistemological framework and analysis unit. Data collection was based on documental analysis of the didactic training design, observation, and two questionnaires answered by the participating teachers. The results indicate that the training nature brought several positive contributions to thinking about the training policies needed by universities, by enabling teachers to create new knowledge on learning assessment and live different experiences and new didactic alternatives to assess. The data also reveal that, after a year of training, teachers still perceive assessment as a component in service of learning and that they are not oblivious or indifferent to a more democratic, humanized, and pedagogical assessment practice, but that not all of them are able to put this into practice. For that, it is necessary to think about broader and more continuous training policies, which provide the opportunity for teachers to build collective knowledge and understand their role as a subject author of their practice, someone who has a lot to contribute and who is in constant training.

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Author Biographies

Dirce Aparecida Foletto de Moraes, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP/Presidente Prudente (2017). Possui graduação em Pedagogia, pós em Psicopedagogia Clínica e Institucional, Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Londrina (2008).Professora Adjunta da Universidade Estadual de Londrina. Tem experiência na área de Educação, atua como docente na área de Didática, Tecnologia Educacional, Ensino, Aprendizagem, Avaliação da Aprendizagem e Estágio em Docência, nos cursos de graduação de licenciatura e de pós graduação em Docência do Ensino Superior. Docente do Programa de pós-graduação em Educação (PPEDU-UEL), com ênfase em formação de professores, tecnologias digitais e aprendizagem. Participa da Residência Pedagógica. Membro do GEPE/UEL. Líder do Grupo de Pesquisa DidaTic.

Ana Cristina Paes Leme Giffoni Cilião Torres , Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal de Uberlândia (1987); graduação em Pedagogia pela UNIRV (1989); Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (2002); Doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2010); Pós-Doutorado em Psicologia pela UNESP - Assis. Atualmente é professor titular da Universidade Estadual de Londrina, Departamento de Psicologia Social e Institucional. Áreas de atuação: Psicologia Escolar e Educacional; Aprendizagem e Ação Docente; Psicologia da Saúde.

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Published

2023-08-29

How to Cite

MORAES, D. A. F. de; TORRES , A. C. P. L. G. C. Pandemic and teacher training policy: case study on training and contingency. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 17, p. e6181052, 2023. DOI: 10.14244/198271996181. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/6181. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Dossier Educational Policies and Post-Covid-19 Formative Perspectives
##plugins.generic.dates.received## 2022-09-19
##plugins.generic.dates.accepted## 2023-03-05
##plugins.generic.dates.published## 2023-08-29