School Physical Education in remote education during the Covid-19 pandemic: a scoping review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271996137

Keywords:

Physical Education, Education, COVID-19 Pandemic, Remote Learning.

Abstract

The COVID-19 pandemic generated changes in the worldwide educational contexts, the implementation of remote teaching among them. The objective of this study was to map and analyze studies about Physical Education during this period with methodological support of a systematic review based on scoping review method. Descriptors (MeSH, DeCS, and Thesaurus) and keywords were defined for research in SciELO, Scopus, PubMed/Medline, Lilacs, Periódicos Capes, and Eric databases, focusing themes: physical education and pandemic. Initially, 162 studies were listed, and 28 were analyzed to compose this review. The research theme of 26 of these articles was the didactic-methodological organization of classes and the challenges faced by teachers during pandemic. Most of the research had a qualitative focus, and used interviews or questionnaires to physical education teachers as instruments. After analysis, we evidenced that physical education is approached under different conceptions and pedagogical trends that designate the purposes of the area. For the teachers, the period was one of anguish and discomfort, generating setbacks but also learning. Practices of exercise reproduction for fitness and health were predominant. The use of technology generated great uneasiness and highlighted the need for digital inclusion and a deeper understanding of these technologies. Among possibilities, expectations, and demands, it was concluded that it is essential to reflect on the political dimension linked to the role of Physical Education as an area of ​​knowledge that is related to the world, redefining feasible possibilities for all realities and assuming an emancipatory curriculum that raises problematizations alluding to concrete realities.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Fabiola Berwanger, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Doutoranda em Educação na linha Cognição, Aprendizagem e Desenvolvimento Humano pela UFPR. Integrante do Centro de Pesquisa em Educação e Pedagogia do Esporte – CEPEPE UFPR. Coordenadora da Equipe de Educação Física na Secretaria Municipal da Educação de Curitiba.

Aline Bichels, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Doutora em Educação na linha Cognição, Aprendizagem e Desenvolvimento Humano pela UFPR. Integrante do Centro de Pesquisa em Educação e Pedagogia do Esporte – CEPEPE UFPR. Professora de Educação Física na Prefeitura Municipal de Curitiba.

 

Valdomiro de Oliveira, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Professor do PPGR, Programa de Pós-graduação stricto-sensu em Educação, na linha de Cognição Aprendizagem e Desenvolvimento Humano. Coordenador atualmente da linha de Cognição, Aprendizagem e Desenvolvimento Humano junto ao programa de Pós-graduação em Educação PPGE (UFPR). Doutor e Mestre em Educação Física pela Unicamp/SP. Professor Associado do Departamento de Educação Física (UFPR).

Gislaine Cristina Vagetti, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Doutora em Educação Física pela Universidade Federal do Paraná - UFPR (2012). Mestrado com pesquisa em processo ensino-aprendizagem na educação física para idosos, pela Universidade Estadual de Maringá - UEM (2006). Professora Associada da Universidade Estadual do Paraná, Curitiba, Campus II.  Professora do Programa de Pós-Graduação Stricto-Sensu em Educação (UFPR), na linha Cognição Aprendizagem e Desenvolvimento Humano. Professora do Programa de Pós-Graduação em Música (PPG-Mus) na UNESPAR, na linha Música, Cultura e Sociedade.

References

ALMONACID-FIERRO, Alejandro; DE CARVALHO, Ricardo Souza; CASTILLO-RETAMAL, Franklin; FIERRO, Manuel. A. The practicum in times of Covid-19: Knowledge developed by future physical education teachers in virtual modality. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, Central University of Venezuela, v. 20, n.3, p. 68–83, 2021. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/global-literature-on-novel-coronavirus-2019-ncov/resource/pt/covidwho-1239326. Acesso em: 15 ago. 2021.

ARKSEY, Hilary; O'MALLEY, Lisa. Scoping studies: towards a methodological framework. International Journal of Social Research Methodology, Reino Unido, v.8, p. 19-32, 2005. Disponível em: https://www.scinapse.io/papers/2075950485#fullText. Acesso em: 13 ago. 2021.

BAENA-MORALES, Salvador; LÓPEZ-MORALES, Juan; GARCÍA-TAIBO, Ollala. La intervención docente en educación física durante el periodo de cuarentena por COVID-19. Retos, Espanha v. 39, p. 388-395, 24 jul. 2020. Disponível em: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/80089/60870. Acesso em: 16 ago. 2021.

BAGNARA, Ivan Carlos; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. O desafio curricular da educação física escolar: sistematizações de uma pesquisa-ação na escola pública. Movimento (ESEFID/UFRGS). v. 25, p. 1-11, jan-dez, 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/82888. Acesso em: 16 ago. 2021.

BEARD, Judy; KONUKMAN, Ferman. Teaching Online Physical Education: The Art of Connection in the Digital Classroom., Journal of Physical Education, Recreation & Dance, v. 91 n. 7, p.49-51, 2020. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/07303084.2020.1785772 Acesso em: 14 ago. 2021.

BOSCATTO, Juliano Daniel. Proposta Curricular para a Educação Física no Instituto Federal de Santa Catarina: uma construção colaborativa virtual [tese]. Rio Claro: Universidade Estadual Paulista “Julio de Mesquita Filho”; 2017.

BOSCATTO, Juliano Daniel; DARIDO, Suraya Cristina. Currículo e educação física escolar: análise do estado da arte em periódicos nacionais. Journal of Physical Education, v. 28, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.4025/jphyseduc.v28i1.2855. Acesso em: 24 mar. 2023.

CASTELLANI FILHO, Lino. Metodologia do ensino de educação física. 2ª ed. rev., São Paulo: Cortez, 2009.

CURITIBA. Secretaria Municipal da Educação. Currículo do Ensino Fundamental: diálogos com a BNCC da Secretaria Municipal da Educação de Curitiba 1. ° ao 9. ° ano. v. 4 - Linguagens - Educação Física. In: CURITIBA. Secretaria Municipal da Educação. Currículo do Ensino Fundamental: diálogos com a BNCC da Secretaria Municipal de Educação de Curitiba 1.° ao 9.° ano. 4 v. Curitiba: SME, 2020. p. 81-133. Disponível em: https://mid educacao.curitiba.pr.gov.br/2020/4/pdf/00272966.pdf. Acesso em: 5 nov. 2021.

EYLER, Amy; SCHMIDT, Laurel; KEPPER, Maura; MAZZUCCA, Stephanie; GILBERT, Amanda; BECK, Alan. Parent Perceptions of Changes in Child Physical Activity During COVID-19 Stay-At-Home Orders. Frontiers in Public Health, v. 9, p. 236-246, 7 jun. 2021. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8215440/. Acesso em: 16 ago. 2021.

FRISKAWATI, Gita Febria; KARISMAN, Vicki Akhmad; SUPRIADI, Dedi; STEPHANI, Mesa Rahmi. Elementary School Physical Education Teachers' Attitudes toward the Use of Mobile Learning during COVID-19 Pandemic. International Journal of Human Movement and Sports Sciences. v.9, p.488-494, mai. 2021. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/351582088_Elementary_School_Physical_Education_Teachers'_Attitudes_toward_the_Use_of_Mobile_Learning_during_COVID-19_Pandemic. Acesso em: 15 ago. 2021.

GARIGLIO, José Ângelo. Fazeres e saberes pedagógicos de professores de Educação Física. Ijuí: Unijuí, 2013.

GARIGLIO, José Ângelo. Saberes da ação pedagógica de professores de educação física. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, v. 8, n. 15, p. 11-32, 31 dez. 2016. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/139/127. Acesso em: 20 ago. 2021.

GODOI, Marcos; KAWASHIMA, Larissa Beraldo; GOMES, Luciane de Almeida; CANEVA, Christiane. As práticas do ensino remoto emergencial de educação física em escolas públicas durante a pandemia de covid-19: reinvenção e desigualdade. Revista Prática Docente, v. 6, n. 1, p. 1-9, 2021. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/995. Acesso em: 17 ago. 2021.

GONÇALVES, Patrick da Silveira; FURTADO, André Osvaldo da Silva; GONÇALVES, Cristina Marin Ribeiro. O uso das tecnologias da informação e comunicação nas aulas de educação física: um relato de experiência. Biomotriz, v. 13, n. 1, p. 5-17, 2019. Disponível em: file:///D:/Usu%C3%A1rio%20do%20Sistema/Downloads/75Texto%20do%20Artigo-223-1-10-20200618%20(4).pdf. Acesso em: 30 out. 2021.

GONZÁLEZ, Fernando Jaime. Projeto curricular e educação física: o esporte como conteúdo escolar. In: Rezer, R. Org. O fenômeno esportivo: ensaios críticos-reflexivos. Chapecó: Argos, p. 93-114. 2006.

GONZÁLEZ, Fernando Jaime; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. Entre o “não mais” e o “ainda não”: pensando saídas do “não-lugar” da EF escolar. Cadernos de Formação RBCE, 2009. Disponível em: rbce.cbce.org.br/index.php/cadernos/ article/viewFile/978/561. Acesso em 24 mar. 2023.

GONZÁLEZ CALVO, Gustavo; BARBA-MARTÍN, Raul; BORES-GARCÍA, Daniel; HORTIGÜELA ALCALÁ, David. The (virtual) teaching of physical education in times of pandemic. European Physical Education Review, p.1-20. 12 jul. 2021. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1356336X211031533. Acesso em: 17 ago. 2021.

HALL-LÓPEZ, Javier Arturo; OCHOA-MARTÍNEZ, Paulina Yesica. Enseñanza virtual en educación física en primaria en México y la pandemia por COVID-19. Ciencias de la Actividad Física UCM, n. 21, v. 2, p. 1-7. Disponível em: https://doi.org/10.29035/rcaf.21.2.4. Acesso em: 20 ago. 2021.

HAMBALI, Sumbara; AKBARUDDIN, Asep; BUSTOMI, Domi; RIFAI, Achamd; ISKANDAR, Tatang; RIDLO, Azi Faiz; MEIRIZAL, Yopi; RUSMANA, Ruslan; TYAS, Rury Anggoro. The Effectiveness Learning of Physical Education on Pandemic COVID-19. International Journal of Human Movement and Sports Sciences. n. 9 p. 219-223. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/350012540_The_Effectiveness_Learning_of_Physical_Education_on_Pandemic_COVID-19. Acesso em: 18 ago. 2021.

HORTIGÜELA-ALCALÁ, David; GARIJO, Alejandra Hernando; PÉREZ-PUEYO, Àngel. La Educación Física en el contexto COVID-19. Un relato de profesores de diferentes etapas educativas. Retos, Espanha, v. 41, p. 764-774, 23 fev. 2021. Disponível em: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/86368. Acesso em: 15 ago. 2021.

JOANNA BRIGGS INSTITUTE (JBI). Joanna Briggs Reviewers’ Manual. ed. 2014. Australia: JBI. Disponível em: http://joannabriggs.org/assets/docs/sumari/ReviewersManual-2014. Acesso em: 30 out. 2021.

KAMOGA, Seguya; VAREA, Valeria. ‘Let them do PE!’ The ‘becoming’ of Swedish physical education in the age of COVID-19. European Physical Education Review, 6 ago. 2021. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1356336X211036574. Acesso em: 17 ago. 2021.

KAWASHIMA, Larissa Beraldo; SOUZA, Laura Beraldo; FERREIRA, Lilian Aparecida. Sistematização de conteúdos da Educação Física para as séries iniciais. Motriz. Rio Claro, v.15 n.2 p.458-468, abr./jun. 2009. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/8373. Acesso em: 24 mar. 2023.

LÓPEZ-FERNÁNDEZ, Ivan; BURGUEÑO, Rafael; GARCÍA, Rúben Espejo; GIL-ESPINOSA, Francisco Javier. Análisis de propuestas de Educación Física en casa durante la suspensión de clases por la COVID-19 y orientaciones para su diseño en Educación Primaria. Retos, Espanha, n.42, p.872-881, 2021. Disponível em: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/88658. Acesso em: 12 ago. 2021.

MACHADO, Roseli Belmonte; FONSECA, Denise Grosso da; MEDEIROS, Francine Muniz; FERNANDES, Nicolas. Educação física escolar em tempos de distanciamento social: panorama, desafios e enfrentamentos curriculares. Movimento, Porto Alegre, v. 26, jan/dez. 2020. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/106233. Acesso em: 17 ago. 2021.

MADRID, Silvia Christina de Oliveira; TAQUES, Marcelo José; HONORATO, Ilma Célia Ribeiro; GRANDO, Daiane. Educación Física en la escuela: enseñanza y aprendizaje en tiempos de pandemia. Lecturas: Educación Física y Deportes, v. 26, n. 277, p. 2-19, 8 jun. 2021. Disponível em: https://www.efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/view/2832/1408. Acesso em: 17 ago. 2021.

MAYER, Paula Alessandra. Os processos de ensino e aprendizagem da educação física escolar em tempos de pandemia. TCC. 2021. 59f. Disponível em: https://bibliodigital.unijui.edu.br:8443/xmlui/handle/123456789/7124. Acesso em: 29 ago. 2021.

MERCIER, Kevin; CENTEIO, Erin; GARN, Alex; ERWIN, Heather; MARTTINEN, Risto; FOLEY, John. Physical Education Teachers' Experiences With Remote Instruction During The Initial Phase Of The Covid-19 Pandemic. Journal Of Teaching In Physical Education, v. 40, n. 2, p. 337-342, 2021. Disponível em: https://journals.humankinetics.com/view/journals/jtpe/40/2/article-p337.xml. Acesso em: 18 ago. 2021.

NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mario Luis Ferrari. Educação Física, Currículo e Cultura. São Paulo: Phorte, 2009.

OLIVEIRA, Achilles Alves de; SCHOLZE, Sara. Movimento, criação e expressão em tempos de pandemia: reflexões sobre o ensino de Educação Física e Artes nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Olhar de Professor, v. 24, p. 1-8, 8 mai. 2021. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15979. Acesso em: 11 set. 2021.

OLIVEIRA, Tálita Regina; FERREIRA, Veronica Moreira; SILVA, Maria Ivonaide Féliz Duarte da. Desafios em tempos de pandemia: o ensino remoto emergencial da educação física no ensino fundamental. Anais […] CIET: EnPED: 2020 - (Congresso Internacional de Educação e Tecnologias | Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância), São Carlos, ago. 2020. Disponível em: https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2020/article/view/1272. Acesso em: 10 nov. 2021.

PAVLOVIC, Andjelka; DEFINA, Laura F.; NATALE, Breanna L.; THIELE, Shelby; WALKER, Timothy J.; CRAIG, Derek W.; VINT, Georgina R.; LEONARD, David; HASKELL, William L.; KOHL, Harold W. Keeping children healthy during and after COVID-19 pandemic: meeting youth physical activity needs. BMC Public Health. v. 21, 11 mar. 2021. Disponível em: https://d-nb.info/1230613706/34. Acesso em: 18 ago. 2021. Acesso em: 19 ago. 2021.

PETERS Micah D. J.; GODFREY, Christina M.; MCINERNEY, Patricia; BALDINI SOARES, Cassia; KHALIL, Hanan; PARKER, Deborah. Capítulo 11: Scoping Reviews. In: AROMATARIS, Edoardo; MUNN, Zachary. (Editores). Joanna Briggs Institute Reviewer's Manual. The Joanna Briggs Institute, 2017. Disponível em: https://reviewersmanual.joannabriggs.org/display/MANUAL/Chapter+11%3A+Scoping+review. Acesso em: 10 ago. 2021.

POSSO PACHECO, Richard Jocobo; OTÁÑEZ ENRÍQUEZ, Nelson Rafael; CÓNDOR CHICAIZA, Jannet Del Rocío; CÓNDOR CHICAIZA, María Gladys; LARA CHALA, Lilian Del Rosario. Remote Physical Education: motor games and kinsthetic intelligence during the COVID-19 pandemic. Revista Podium, v.16, n.2, p.564-575. Disponível em: http://scielo.sld.cu/pdf/rpp/v16n2/en_1996-2452-rpp-16-02-564.pdf. Acesso em: 16 ago. 2021.

RAMÍREZ ARRABAL, Vicente; HERRERO ROBLES, Javier; JIMÉNEZ MARFIL, Salvador. Organización metodológica de una unidad didáctica de educación física en tiempos del covid-19. Retos, Espanha, v. 42, p. 757-766, 11 jun. 2021. Disponível em: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/83766. Acesso em: 15 ago. 2021.

SALDANHA, Luis Caudio Dallier. O discurso do ensino remoto durante a pandemia de COVID-19. Revista Educação e Cultura Contemporânea. v.17, n.50, Rio de Janeiro, 2020. Disponível em: http://periodicos.estacio.br/index.php/reeduc/article/view/8701/47967205. Acesso em: 21 ago. 2021.

UNESCO. One year into COVID-19 education disruption: Where do we stand? 19 mar. 2021. Disponível em: https://en.unesco.org/news/one-year-covid-19-education-disruption-where-do-we-stand. Acesso em: 30 set. 2021.

VAREA, Valeria; GONZÁLEZ-CALVO, Gustavo; GARCÍA-MONGE, Alfonso. Exploring the changes of physical education in the age of Covid-19. Physical Education and Sport Pedagogy, p. 1-11, 22 dez. 2020. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/17408989.2020.1861233. Acesso em: 17 ago. 2021.

VIEIRA, Douglas Alencar; SANTOS DA COSTA, Louise; SOLANO NEGRÃO, Ângelo; MONTEIRO-SANTOS, Roseane. A perspectiva do professor de educação física para as aulas no contexto da pandemia de covid-19. RENEF, v. 11, n. 16, p. 45–66, 2021. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/349167199_A_PERSPECTIVA_DO_PROFESSOR_DE_EDUCACAO_FISICA_PARA_AS_AULAS_NO_CONTEXTO_DA_PANDEMIA_DE_COVID-19. Acesso em: 16 ago. 2021.

VILCHEZ, Jocelyn A; KRUSE, John; PUFFER, Maryjane; DUDOVITZ, Rebecca N. Teachers and School Health Leaders' Perspectives on Distance Learning Physical Education During the COVID-19 Pandemic. The Journal of school health, v. 91, n. 7, p.541–549, 25 mai. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1111/josh.13030. Acesso em: 19 ago. 2021.

YU, Jieun; JEE, Yongseok. Analysis of Online Classes in Physical Education during the COVID-19 Pandemic. Education Sciences, v.11, n.3, Seul, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.3390/educsci11010003. Acesso em: 19 ago. 2021.

Published

2023-08-29

How to Cite

BERWANGER, F.; BICHELS, A. .; OLIVEIRA, V. de; VAGETTI, G. C. School Physical Education in remote education during the Covid-19 pandemic: a scoping review. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 17, p. e6137056, 2023. DOI: 10.14244/198271996137. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/6137. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Dossier Educational Policies and Post-Covid-19 Formative Perspectives
##plugins.generic.dates.received## 2022-08-15
##plugins.generic.dates.accepted## 2023-03-13
##plugins.generic.dates.published## 2023-08-29