Adolescents in conflict with the law: unveiling educational processes with their families

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271995449

Keywords:

Socio-educational Measures, Assisted Freedom, Adolescents, Infraction Act.

Abstract

The National System of Socio-Educational Assistance (SINASE), which has been in force since 2006, reaffirmed the guidelines of the Statute of Children and Adolescents (ECA) on the pedagogical nature of socio-educational measures, being currently the document that provides the parameters for assisting adolescents in conflict with the law, from the process of investigating, applying and executing socio-educational measures. The present study investigated the impact of the socio-educational measure of Assisted Freedom on the self-organization of the medium and long-term perspectives of adolescent authors of an infraction. This is a qualitative, descriptive-exploratory study with the collaboration of 13 adolescents, aged between 12 and 18 years old incomplete. The data were collected through a questionnaire of social and family characterization and individual interviews with semi-structured script, which were recorded and transcribed in full. The interview script covered guiding questions, which addressed the experiences of adolescents during and after the fulfillment of the socio-educational measure. The results pointed out significant categories for adolescents' self-organization at the time of the measurement and in this text, we will cover the category: Family and emotional ties.It was found, in this research, that the family arrangement has a yellow impact on the trails that young people choose, because they are configured as limiting opportunities, due to the lack of positive references about socially accepted and desired behaviors. On the other hand, it shows the responsibility that grandparents assume in the education of their grandchildren, but that there is a generational conflict between longings and perspectives to live today and project tomorrow.

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Author Biographies

Rafael Garcia Campos, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC)

Doutorando em Educação: História, Política, Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC. Mestre em Saúde Coletiva pela Universidade Estadual "Júlio de Mesquita Filho" Faculdade de Medicina, UNESP, Pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisas Teoria crítica, formação e cultura da PUC/SP e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação e Justiça Social-EDUJUS, da Universidade Federal do Pará-UFPA.

Rubia Fernanda Quinelatto, Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)

Possui pós-doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo – USP. Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos. Chefe de Departamento na Pró-Reitoria Administrativa da UFSCar. Integrante do Grupo de Estudos em Economia Política da Educação, Estética e Formação Humana – GEPEFH/UFSCar e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação e Justiça Social – EDUJUS/UFPA.

Willian Lazaretti da Conceição, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Pós-doutorando no Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais da Universidade Nova de Lisboa. Professor Adjunto na Faculdade de Educação e no Programa de Pós-graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica na Universidade Federal do Pará. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação e Justiça Social – EDUJUS/UFPA.

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Published

2023-11-28

How to Cite

CAMPOS, R. G. .; QUINELATTO, R. F.; CONCEIÇÃO, W. L. da. Adolescents in conflict with the law: unveiling educational processes with their families. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 17, p. e5449078, 2023. DOI: 10.14244/198271995449. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/5449. Acesso em: 13 may. 2024.

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