Education, reading, poverty and illiteracy in a time of pandemic in Codó, Maranhão

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271995414

Keywords:

Education, Eeading, Poverty, Illiteracy.

Abstract

This article deals with education, reading, poverty and illiteracy in a time of pandemic in Codó, located in the state of Maranhão. The text is the result of observations made in the year 2020 from the beginning of the New Coronavirus pandemic, when the closure of state and municipal schools and the limitation of access to work by the popular strata made the conditions of poverty more evident municipality of Codó. To get into the central themes of this work, we start with a synoptic discussion about the bases for a democratic and quality education, where we highlight the importance of the 1988 Constitution, a benchmark for the democratization of the country, as well as of the school and, consequently, of the access to the reading of the word and the world by the students. Our interpretation of the importance of reading the world or social literacy is based on the analysis of Freire (1987, 1989), Street (1995) and Soares (2000, 2017) on the theme. The last analysis we carried out in the text is focused on poverty and illiteracy as chronic phenomena in our country, our state and, undeniably, in Codó. In this part, we interpret and highlight the data that show the permanent and historical relationship that exists between poverty and illiteracy, which still submits and excludes millions of Brazilians.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

José Carlos Aragão Silva, Universidade Federal do Maranhão (UFMA)

Docente do Curso de Ciências Humanas/História da Universidade Federal do Maranhão – UFMA, Doutor em História. Vice-líder do Grupo de Pesquisa Formação Docente: Letramentos e suas mediações “FORDOC”.

Cristiane Dias Martins da Costa, Universidade Federal do Maranhão (UFMA)

Docente do Curso de Licenciatura em Pedagogia da Universidade Federal do Maranhão – UFMA, Doutora em Educação. Líder do Grupo de Pesquisa Formação Docente: Letramentos e suas mediações “FORDOC”.

Alex de Sousa Lima, Universidade Federal do Maranhão (UFMA)

Docente do Curso de Ciências Humanas/História da Universidade Federal do Maranhão – UFMA, Doutor em Geografia. Líder do Grupo de Pesquisa e Ensino de Ciências Humanas “PEnCiH”.

References

BERTHOFF, Ann E. Literacy: Reading the word and the world (Prefácio). In: FREIRE, Paulo; MACEDO, Donaldo. Literacy: Reading the Word and the World. South Hadley, MA: Bergin & Garvey, 1987, 184p.

BOMENY, Helena. Quando os números confirmam impressões: desafios na educação brasileira. Rio de Janeiro: CPDOC, 2003, 29f.

CENTRO DE ESTUDOS ESTRATÉGICOS FIOCRUZ. IBGE: Em um ano pobreza aumenta e atinge 54,8 milhões de pessoas. Rio de Janeiro, 2018. https://cee.fiocruz.br/?q=IBGE-Pobreza-aumenta-e-atinge-54%2C8-milhoes-de-pessoas. Acesso em: 05 jul. 2020.

IBGE - Instituto Brasileiro De Geografia E Estatística. PNAD Educação 2019: mais da metade das pessoas de 25 anos ou mais não completaram o ensino médio. Agência IBGE, Rio de Janeiro, 2019. https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-de-imprensa/2013-agencia-de-noticias /releases/28285-pnad-educacao-2019-mais-da-metade-das-pessoas-de-25-anos-ou-mais-nao-completaram-o-ensino-medio. Acesso em: 05 jul. 2020.

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua – PNAD Contínua. 2019. Disponível em: https://sidra.ibge.gov.br/home/pms/brasil. Acesso em: 20 de nov. 2021.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. 2018. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua – PNAD Contínua. 2019. Disponível em: https://sidra.ibge.gov.br/home/pms/brasil. Acesso em: 20 de nov. 2021.

FERRARO, Alceu Ravanello; KREIDLOW, Daniel. Analfabetismo no Brasil: configuração e gênese das desigualdades regionais. Educação & Realidade. Porto Alegre, vol. 29, no. 02, jul./dez. 2004, p. 179-200.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados, 1989, 49p.

FREIRE, Paulo; MACEDO, Donaldo. Literacy: Reading the Word and the World. South Hadley, MA: Bergin & Garvey, 1987, 184p.

MOL, Suzanne E.; BUS, Adriana G. To read or not to read: a meta-analysis of print exposure from infancy to early adulthood. American Psychological Assotiation, Psychological Bulletin, vol. 137, n. 02, 2011, p. 267-296.

ROCHA, Sonia. Pobreza no Brasil: o que mudou nos últimos 30 anos. Estudos e pesquisas, v. 83, 2004, 26p.

SINGER, Paul. Repartição de renda: pobres e ricos sob o regime militar. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2. Ed, 1986, 95p.

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2000, 128p.

SOARES, Magda. Linguagem e escola: uma perspectiva social. São Paulo: Editora Contexto, 2017, 160p.

STREET, Brian V. Literacy in theory and practice. Cambridge University Press, 1984, Printed in United State, 1995, 256p.

Published

2023-07-31

How to Cite

SILVA, J. C. A.; COSTA, C. D. M. da .; LIMA, A. de S. . Education, reading, poverty and illiteracy in a time of pandemic in Codó, Maranhão. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 17, p. e5414042, 2023. DOI: 10.14244/198271995414. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/5414. Acesso em: 15 may. 2024.

Issue

Section

Demanda Contínua - Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2022-05-05
##plugins.generic.dates.accepted## 2021-12-22
##plugins.generic.dates.published## 2023-07-31