Women deprived of their liberty and their school life trajectories

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994674

Keywords:

Women deprived of liberty, Prison education policies, Training of women.

Abstract

This article aims to describe the narratives of women deprived of liberty and their trajectories of school life, demonstrating how these have been (re) meaning their lives inside the prison and how the school can change the way they perceive their world and the possibilities that can come after passing through the prison system. The study was carried out at the Cachoeiro de Itapemirim Women's Prison Center (CPFCI). It is a study of qualitative approach with bias of participant research. The development of the research used different instruments for the evaluation, such as the field diary, the written report of the participants during the classes, as well as questionnaires with open and closed questions, as well as a way to investigate the questions to reach them. the objective proposed in this process of knowledge of the learning of these students. It is concluded that the educational process of these students within the prison system has characteristics that go beyond institutional walls, demonstrating that the classes were effective in revealing, even though in a timid way, the participation of these students in being able to expose their feelings and thoughts, enabling a space for a dialogue that offers the opportunity to rethink the very place of being and being in the world, allowing them to recognize their potential and to walk other paths beyond illegality.

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Author Biographies

Fernanda Soares da Silva Bonato, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)

Graduada em Matemática professora da Rede pública de Educação. Mestre em Educação em Ciências e Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo.

Linccon Fricks Hernandes, Escola Superior de Ciências da Santa Casa de Misericórdia de Vitória (EMESCAM)

Psicólogo e Mestre em Políticas Públicas de Desenvolvimento Local pela Escola Superior de Ciências da Santa Casa de Misericórdia de Vitória.  Atuou como Psicólogo Prisional, nas secretárias municipais de Educação, Trabalho, Desenvolvimento e Assistência Social, professor e coordenador de curso. Atualmente se dedica a psicologia clínica e supervisão. Membro do Grupo de Pesquisa Rizomas, Instituições e Saúde Coletiva na Universidade federal do Espírito Santo.

Leandro Alves Bonato, Centro Universitário São Camilo (CUSC)

Policial Militar, Graduado em Educação Física.

Antonio Henrique Pinto, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)

Prof. Dr. do Instituto Federal de Educação do Espírito Santo. Docente e pesquisador no campo da História da Educação Matemática e Educação Profissional, com foco na Formação de Professores, no Currículo e na Prática Pedagógicas. Possui doutorado em Educação (FE-Unicamp), Mestrado em Educação (CE-UFES). Graduado em Licenciatura de Matemática.

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Published

2023-10-31

How to Cite

BONATO, F. S. da S. .; HERNANDES, L. F. .; BONATO, L. A.; PINTO, A. H. Women deprived of their liberty and their school life trajectories. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 17, p. e4674068, 2023. DOI: 10.14244/198271994674. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4674. Acesso em: 14 may. 2024.

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