Evaluative policies about internationalization in Higher Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994595

Keywords:

Evaluative policies, Internationalization of higher education, Policy transfer.

Abstract

The article examines the transfer of evaluative policies on the internationalization of higher education. Although evaluative policies have always been shaped by international influence, the study assumes that the internationalization of evaluative policies has intensified since the World Conference on Higher Education (HE) for the XXI Century: Vision and Action (UNESCO, 1998) process that resembles several speeches in a single global educational discourse. In this sense, this interpretative research aims to analyze external policies resulting from the agreement reached at the World Conference on Higher Education for the XXI Century: Vision and Action with regard to 'internationalization of Higher Education', as well as advice transferred as educational policies and later translated to developing countries in general and to Brazilian Higher Education (HE) in particular. The research with an interpretative approach used Document Analysis to analyze the following texts, especially on the theme of Internationalization of Higher Education. They are: the Conference in question (UNESCO, 1998); the National Education Plan (2014); and the External Institutional Assessment Instrument (EIAI) - (INEP, 2017). As a result, it is confirmed that the advice of this particular Conference influenced the evaluative policies developed by INEP for HE, however, they also alert to the emergence of adaptation of academic practices from remote education, caused by the Coronavirus pandemic, which can have a significant impact on the internationalization concept of higher education, since communication technologies have brought about incredible changes in record time.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Marialva Linda Moog Pinto, Instituto Universitário Sudamericano - IUSUR

Presidente da Fundação IUSUR - Montevideu - Uruguai

Docente e pesquisadora do PPGEducação da IUSUR/Montevideu - Uruguai

Maria Isabel da Cunha, Universidade Federal de Pelotas - UFPel

Doutora e pesquisadora Senior CNPQ- Programa de Pós-graduação UFPel

References

ALTBACH, P. G.; KNIGHT, J. The internationalization of higher education: Motivations and realities. Journal of Studies in International Education, p. 290-305, 2007.

BARTELL, Marvin. Internacionalization of universities: a university-culture-based framework. Higher Education. Manitoba: Winnipeg, p. 37-52. 2003.

BEECH, Jason. Quem está passeando pelo jardim global? Agências educativas e transferência educacional. In: COWEN, Robert; KAZAMIAS, Andreas M.; UNTERHALTER, Elaine. (Orgs.). Educação Comparada: Panorama internacional e perspectivas. Vol.1. Brasília: UNESCO, CAPES, 2012. em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/1950621/mod_resource/content/1/Educa%C3%A7%C3%A3o%20comparada%20panorama%20internacional%20e%20perspectivas..pdf Acesso em: 15 out.2019.

BEECH, Jason. A Internacionalização das políticas educativas na América Latina. Currículo sem Fronteiras, v.9, n.2, pp.32-50, Jul/Dez 2009. Disponível em http://www.curriculosemfronteiras.org/vol9iss2articles/beech.pdf Acesso em: 27 abr.2020.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil (1988). Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm Acesso em: 28 jul.2019.

BRASIL. Plano Nacional de Educação (PNE). Lei n° 13.005/2014. Disponível em: http://pne.mec.gov.br/18-planos-subnacionais-de-educacao/543-plano-nacional-de-educacao-lei-n-13-005-2014 Acesso em: 28 jul.2019.

COWEN, Robert. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura (UNESCO) In.: Introdução: o Nacional, o Internacional e o Global. Educação Comparada. Vol.1º. 2012.

GIDDENS, Anthony. A vida em uma sociedade pós-tradicional. In: BECK, U.; GIDDENS, A. & LASH, S. (eds). Modernização Reflexiva. São Paulo: UNESP, 1997.

HOLESCH, Adam. A Identidade Coletiva na União Europeia. Tensões Mundiais. Fortaleza. V.9, n.16, 2013. Disponível em: https://www.academia.edu/10513314/A_identidade_coletiva_na_Uni%C3%A3o_Europeia Acesso em: 10 mar.2021.

HOWE, P. A Community of Europeans: The Requisite Underpinnings. Journal of Common Market Studies, Vol.33,n.1,1995

INEP. Instituto nacional de Estudos e Pesquisas Anísio Teixeira. Instrumento de Avaliação Institucional Externa (2017). Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/avaliacao_institucional/instrumentos/2017/IES_recredenciamento.pdf Acesso em: 28 jul.2019.

LYOTARD, Jean-François. A Condição Pós-Moderna. Rio de Janeiro-RJ: Editora José Olímpio, 12ª edição, 2009.

MAINARDES, Jefferson. Abordagem do Ciclo de políticas: Uma contribuição para a análise de políticas educativas. Educação e Sociedade, Campinas, vol.27, n. 94, p.47-69, jan./abr. 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v27n94/a03v27n94.pdf Acesso em: 15 out.2019.

MAYOR, Frederico; SEMA, Tanguiane. UNESCO: an ideal in action; the continuing relevance of a visionary text. Paris: UNESCO, 1997.

MELLO, Alex Fiúza de. Globalização, sociedade do conhecimento e educação superior: os sinais de Bolonha e os desafios do Brasil e da América Latina. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2011.

NOAH, H.; ECKSTEIN, M. Toward a science of comparative education. London: Macmillan, 1969.

NÓVOA, A.; LAWN, M. (Eds.). Fabricating Europe: the formation of and education space. Dordrecht: Kluwer, 2002.

ONU. Organização das Nações Unidas. Declaração Universal dos Direitos Humanos. Disponível em: https://www.ohchr.org/EN/UDHR/Pages/Language.aspx?LangID=por Acesso em: 28 jul. 2019.

PAPADOPOULOS, G. Education 1960-1990: the OECD perspective. Paris: OECD, 1994

STEINER-KHAMSI, G. Transferring education, displacing reforms. Frankfurt, 2000.

STALLIVIERI, Luciana. Compreendendo a internacionalização da educação superior. Revista de Educação do COGEIME – Ano 26 – n.50 – janeiro-junho 2017. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/319020412_Compreendendo_a_internacionalizacao_da_educacao_superior Acesso em: 27 abr.2020.

UNESCO. Conferência Internacional para Educação Superior para o Século XXI: Visão e Ação (1988).

Disponível em: http://www.direitoshumanos.usp.br/index.php/Direito-a-Educa%C3%A7%C3%A3o/declaracao-mundial-sobre-educacao-superior-no-seculo-xxi-visao-e-acao.html Acesso em: 28 jul.2019.

Published

2021-12-22

How to Cite

LINDA MOOG PINTO, M. .; ISABEL DA CUNHA, M. . Evaluative policies about internationalization in Higher Education. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 15, p. e4595074, 2021. DOI: 10.14244/198271994595. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4595. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

Demanda Contínua - Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2022-04-29
##plugins.generic.dates.accepted## 2020-09-09
##plugins.generic.dates.published## 2021-12-22