Potentialities of using stop motion animations to investigate mental models of chemical concepts

Authors

  • Paola Gimenez Mateus Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"
  • Gustavo Bizarria Gibin Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"
  • Luiz Henrique Ferreira Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994176

Keywords:

Educational Research, Educational Technology, Cognitive Psychology, Evaluation methods.

Abstract

In this paper we present a discussion about the implications of the theory of mental models in the teaching and learning process in Chemistry, with the purpose of discussing the use of stop motion animation as a data collection instrument to investigate the students' mental representations about chemical concepts, especially about their dynamic character. To achieve the objectives mentioned in the present work, we seek to relate the theory of mental models and their implications for the teaching and learning processes in chemistry, with the proposal of the triangulation of the three different representational levels of Chemistry (submicroscopic, symbolic and macroscopic), which are necessary to understand this Science. It is also noteworthy that this articulation was based on the main difficulties associated with the teaching and learning processes in Chemistry and was thought of the particularity involving the dynamics of the atomic-molecular level. The discussions carried out involving the different references used allowed us to discuss the potentialities associated with the use of stop motion as an instrument for investigating mental models on chemical concepts, highlighting the fact that it is a technique that is easy to apply, low cost and that allows the dynamic representation of chemical phenomena considering the submicroscopic level.

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Author Biographies

Paola Gimenez Mateus, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

Possui graduação em Licenciatura em Química pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" e mestrado em Química pela Universidade Federal de São Carlos. Atuou como pesquisadora no Laboratório de Ensino e Aprendizagem de Química (LENAQ) da UFSCar, desenvolvendo pesquisas na área de Ensino de Química com foco no processo de ensino e aprendizagem. Atualmente é doutoranda em Educação para a Ciência pelo Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), e faz parte do grupo de pesquisa Rede de Inovação e Pesquisa em Ensino de Química (RIPEQ). Tem experiência na área de Química, com ênfase no processo de ensino e aprendizagem.

Gustavo Bizarria Gibin, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

É licenciado em Química pela Universidade Federal de São Carlos (2006), mestre em Química pelo Programa de Pós Graduação em Química-UFSCar (2009) e doutor em Ciências também pelo Programa de Pós Graduação em Química-UFSCar (2013). Tem experiência na área de Educação Química e atua principalmente nos seguintes temas: experimentação e abordagem experimental investigativa; análise e produção de materiais didáticos, livros didáticos, imagens e investigações sobre modelos mentais. Atualmente é professor assistente doutor da UNESP Universidade Estadual Paulista, Campus Presidente Prudente (http://www.fct.unesp.br/). É credenciado no Programa de Pós-Graduação em Ensino e Processos Formativos.

Luiz Henrique Ferreira, Universidade Federal de São Carlos

Bacharel e mestre em Química pelo Instituto de Química de São Carlos/USP e doutor em Química pelo Instituto de Química da Universidade Estadual de Campinas. É Professor Associado IV do Departamento de Química da Universidade Federal de São Carlos e revisor dos seguintes periódicos: Química Nova na Escola, Química Nova (Impresso), The Chemical Educator, Environmental Technology, Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Revista Eletrônica de Educação, Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, Revista Árvore (Impresso), Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia. Tem experiência na área de Química, com ênfase em Ensino de Química. Coordena as atividades do Laboratório de Ensino e Aprendizagem de Química (LENAQ/UFSCar) e orienta pesquisas principalmente nos seguintes temas: formação de professores de Química, desenvolvimento e avaliação de materiais didáticos e experimentação para o ensino

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Published

2021-12-22

How to Cite

MATEUS, P. G.; GIBIN, G. B.; FERREIRA, L. H. Potentialities of using stop motion animations to investigate mental models of chemical concepts. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 15, p. e4176066, 2021. DOI: 10.14244/198271994176. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4176. Acesso em: 20 may. 2024.

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