Mentoring practices and projected images of the processes: two case studies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271994142

Keywords:

Teacher education, Induction program, Experienced teachers, Mentoring practices.

Abstract

This exploratory research focuses on the work of two beginning mentors - experienced teachers - and highlights their mentoring practices, the projected images of the performed processes and their relationships.  We understand those practices as intentional actions directed to their demands - derived from continuous interpretation and decision-making processes - that aims to promote the mentees’ teacher professional learning.  We analyzed the mentors' practices over 19 months as the interactions they established with the beginning teachers they mentored. It was observed that each mentor is constructing a mentoring personal style.  In this process, they interpret themselves inserted in a certain context and to face the situations they develop a proper response.  Their mentoring behaviors and practices reveal how much they rely on their teaching practices as they also demonstrate their decisions, acts, and the recognition of themselves as mentors, making it clear that they are building a framework for mentoring. The construction of a proper way of seeing oneself as a mentor and acting as such reveals patterns of mentoring, the characteristics of social, teaching and cognitive presences and the specificities of each interaction and, in a way, the learning of teachers experienced in this process.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Ana Paula Gestoso de Souza, UFSCarhttp://orcid.org/0000-0002-2015-0829

graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de São Carlos (2004), mestrado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (2008), doutorado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (2012) e pós-doutorado em Tecnologia informática na formação e atuação de professores que ensinam matemática nos anos iniciais do ensino fundamental (UFSCar/São Carlos - 2014). Tem experiência docente nos anos iniciais do Ensino Fundamental (SEE) e no Ensino Superior (UFSCar). Também possui experiência em Educação a Distância como tutora (Pedagogia-SEaD/UFSCar; FAFE/USP) e supervisora de tutoria (Pedagogia-SEaD/UFSCar)

References

BOLÍVAR, Antonio; DOMINGO, Jesus; FERNANDEZ, Manuel. La investigación biográfico-narrativa en educación: enfoque y metodología. Madri, Espanha: Editorial La Muralla S.A., 2001.

BRAGA, Fabiana Marini et al. Diálogo intergeracional virtual, conversas interativas em um Programa Híbrido de Mentoria: temas e características da abordagem de professoras experientes-mentoras, artigo não publicado, 2019.

GARRISON, Randy; ANDERSON, Terry; ARCHER, Walter. Critical thinking, cognitive presence and computer conferencing in distance education. American Journal of Distance education, Pennsylvania, v.15, n.1, p.7-23, 2001. Disponível em https://www.researchgate.net/publication/245816834_Critical_Thinking_Cognitive_Presence_and_Computer_

Conferencing_in_Distance_Education. Acesso em: 10 de fev. de 2010.

GLICKMAN, Carl D. The Developmental Approach to Supervision. Educational Leadership. Virginia. v.38, n.2, p178-80, nov. 1980.

HONG, Yihua; MATSKO, Kavita Kapadia. Looking Inside and Outside of Mentoring: Effects on New Teachers’ Organizational Commitment. American Educational Research Journal, December 2019, Vol. 56, No. 6, pp. 2368–2407.

HUBERMAN, Michaël. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, Antonio. (Org.). Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto Editora, p. 31-61, 1995.

KENNEDY, Mary. Parsing the Practice of Teaching. Journal of Teacher Education, v. 67, n. 1, p. 6-17, 2016.

MARCELO, Carlos; VAILLANT, Denise. Desarrollo profesional docente: Cómo se aprende a enseñar? Narcea, S.A. de Ediciones, 176p, 2009.

MIZUKAMI, M. da G. N; REALI, A. R. Aprender a Ser Mentora: um estudo sobre reflexões de professoras experientes e seu desenvolvimento profissional. Currículo sem Fronteiras, v. 19, n. 1, p. 113-133, jan./abr. 2019. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/artigos.htm Acesso em 13 de dezembro de 2019.

NÓVOA, Antonio. Entre a formação e a profissão: ensaio sobre o modo como nos tornamos professores. Currículo sem Fronteiras, v. 19, n. 1, p. 198-208, jan./abr. 2019. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/artigos.htm Acesso em 13 de dez. de 2019.

REALI, Aline Maria de Medeiros Rodrigues; TANCREDI, Regina Maria Simões Pucinelli; MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Programa de mentoria on-line: espaço para o desenvolvimento profissional de professoras iniciantes e experientes. Educação e Pesquisa. São Paulo. 34 (1), pp. 77-95. jan./abr., 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1517-97022008000100006&script=sci_abstract&tlng=pt Acesso em 5 de mai. de 2015.

SNOECKX, Mireille. Formadores de Professores, uma identidade ainda balbuciante. In ALTET, Marguerite et. al. A profissionalização dos formadores de professores. Porto Alegre: Artmed. 2003.

Published

2020-10-09

How to Cite

SOUZA, A. P. G. de; REALI, A. M. de M. R. Mentoring practices and projected images of the processes: two case studies. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e4142119, 2020. DOI: 10.14244/198271994142. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4142. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Formação e inserção profissional de professores iniciantes: conceitos e práticas
##plugins.generic.dates.received## 2020-04-10
##plugins.generic.dates.accepted## 2020-06-03
##plugins.generic.dates.published## 2020-10-09

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4