Educação e dever profissional na constituição da subjetividade moderna (Education and professional duty in the constitution of the modern subjectivity)

Autores

  • Sandra Aparecida Riscal UFSCar

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271993349

Resumo

This article aims to discuss the role of the professional duty in the constitution of the modern subjectivity, based on the analysis of this theme in the books of Max Weber called Essays on the Sociology of Religion. Weber presents a genealogy of the Western modernity, approaching it from the point of view of its specific rationality through which a subjectivity based on the practical instrumental domain would have been consolidated. According to Weber, the Lutheran Reformation, through asceticism, gave to the labor an ethical-religious dimension and laid the foundations for the modern conception of "professional duty", which extended itself to all domains of the human activity. The concept of work as a vocation, derived from Protestant asceticism, is embodied in the methodical and disciplined dedication to work conceived as an individual destiny. By means of the internalization of a specific form of rationality, to which everyone must passively conform, a process of subjectivation has been established, which imposes an instrumental rationality as a legitimate means of cognitive and practical approach to all worldly processes.As a result, professional duty began to determine the sense and meaning of educational processes, whose main purpose is training for work.

Resumo
Este artigo tem como objetivo discutir o papel do dever profissional na constituição da subjetividade moderna a partir da análise deste tema nos livros de Max Weber denominados Ensaios sobre a Sociologia das Religiões.  Weber apresenta uma genealogia da modernidade ocidental, abordando-a do ponto de vista de sua racionalidade específica por meio da qual teria se consolidado uma subjetividade fundamentada no domínio prático instrumental. Segundo Weber, a Reforma Luterana, por meio da ascese, conferiu ao trabalho uma dimensão ético-religiosa e estabeleceu as bases para a concepção moderna de "dever profissional", que se estendeu para todos os domínios da atividade humana. O conceito de trabalho como vocação, derivado da ascese protestante, consubstancia-se na entrega metódica e disciplinada no trabalho concebido como destino individual. Por meio da internalização de uma forma específica de racionalidade, a que todos devem se conformar passivamente, constituiu-se um processo de subjetivação que impõe uma racionalidade instrumental como um meio legítimo de abordagem cognitiva e prática de todos os processos mundanos. Como decorrência, o dever profissional passou a determinar o sentido e significado dos processos educativos, cuja finalidade precípua é a formação para o trabalho.     

Keywords: Max Weber, Professional training, Subjectivity, Education.
Palavras-chave: Max Weber, Formação profissional, Subjetividade, Educação.

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Publicado

10-05-2019

Como Citar

RISCAL, S. A. Educação e dever profissional na constituição da subjetividade moderna (Education and professional duty in the constitution of the modern subjectivity). Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 367–376, 2019. DOI: 10.14244/198271993349. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/3349. Acesso em: 16 abr. 2024.

Edição

Seção

Dossiê Educação, Cultura e Subjetividade (Dossier Education, Culture and Subjectivity)
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