Performance pedagógica de tutores na educação a distância (Pedagogical performance of tutors in distance education)

Autores

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271992469

Resumo

Abstract
This article deals with a study about the pedagogical performance of the group of tutors of the Undergraduate Program of Professors for Professional Education, the Special Program of Graduation (PEG), of the Open University of Brazil (UAB) at the Federal University of Santa Maria (UFSM). The objective is to approach pedagogical performance as a process of profound and complex transformation that provides innovation in the teaching-learning process, from the networked educational technologies, in the context of Distance Education tutoring (EAD). It is a methodological procedure of critical and reflexive analysis on the pedagogical performance of said group of tutors in the period between 2016 and 2017. The concept of pedagogical performance is defined as being what tutors perform to practice tutoring and the concept of technological-pedagogical fluency as the knowledge regarding the integration of technological resources into educational purposes. In addition, the actions that the group of tutors developed in their performance are analyzed. As a result, both technological and pedagogical fluency and innovation are basic principles of tutors’ pedagogical performance. Conclusively, it is emphasized the need of the tutors group to increase their levels of technological-pedagogical fluency so that it is possible to innovate in pedagogical actions, enhancing the teaching-learning process.

Resumo
Este artigo trata de um estudo sobre a performance pedagógica do grupo de tutores do Curso de Graduação de Professores para Educação Profssional, do Programa Especial de Graduação (PEG), da Universidade Aberta do Brasil (UAB) na Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Objetiva-se abordar a performance pedagógica como um processo de transformação profundo e complexo que proporciona inovação no processo ensino--aprendizagem, a partir das tecnologias educacionais em rede, no contexto da tutoria na Educação a Distância (EAD). Trata-se de um procedimento metodológico de análise crítica e reflexiva sobre a performance pedagógica do referido grupo de tutores no período compreendido entre os anos de 2016 e 2017. Define-se o conceito de performance pedagógica como aquilo que os tutores realizam para exercer a tutoria e o conceito de fluência tecnológico-pedagógica como o conhecimento em relação à integração de recursos tecnológicos
com finalidades educacionais. Além disso, analisam-se as ações que o grupo de tutores desenvolve na sua performance. Como resultado, constata-se que tanto a fluência tecnológico-pedagógica quanto a inovação são princípios básicos da performance pedagógica dos tutores. Conclusivamente, enfatiza-se a necessidade do grupo de tutores ampliarem os seus níveis de fluência tecnológico-pedagógica para que seja possível inovar em ações pedagógicas, potencializando o processo ensino-aprendizagem.

Keywords: Pedagogical performance, Technological-pedagogical fluency, Innovation, Tutor.
Palavras-chave: Performance pedagógica, Fluência tecnológico-pedagógica, Inovação, Tutor.

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Biografia do Autor

Elena Maria Mallmann, Universidade Federal de Santa Maria

Departamento de Administração Escolar- Educação

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Publicado

01-09-2018

Como Citar

SCHRAIBER, R. T.; MALLMANN, E. M. Performance pedagógica de tutores na educação a distância (Pedagogical performance of tutors in distance education). Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 12, n. 3, p. 757–775, 2018. DOI: 10.14244/198271992469. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/2469. Acesso em: 25 abr. 2024.

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