REUNI: política para a democratização da educação superior? (REUNI: policy for the democratization of higher education?)

Autores

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271992365

Resumo

Abstract

The Federal University Restructuring and Expansion Plan Support Program (REUNI), Brazil, was proposed by the federal government in 2007, pointing to a model of university that surpasses the traditional university. With this challenge, it was instituted by Decree No. 6,096/2007 with the objective of expanding the conditions of access and permanence in higher education at the undergraduate level in order to obtain a better use of the physical structure and human resources existing in federal universities. With this in mind, this study, carried out through bibliographical research and documentary analysis, has the objectives of (i) presenting a brief historical context of higher education in Brazil, with a specific cut between the years 1988 and 2010, (ii) to analyze whether REUNI represented a step towards overcoming the exclusion and elitisation marks of public higher education in this country. It concludes that REUNI has brought quantitative advances in the expansion of public HEIs, which has led to the expansion of access to public higher education by students from low-income families and regions where there was previously no opportunity to join the federal network of Education. However, it is also important to point out that the expansion of public higher education institutions at the federal level has occurred despite many challenges, still to be overcome.

Keywords: Democratization of education, University education, Educational policies.

Resumo

O Programa de Apoio a Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais (REUNI), Brasil, foi proposto pelo governo federal, no ano de 2007, apontando para um modelo de universidade que superasse a universidade tradicional. Com este desafio ele foi instituído pelo Decreto nº 6.096/2007 com o objetivo de ampliar as condições de acesso e permanência na educação superior, em nível de graduação, a fim de obter um melhor aproveitamento da estrutura física e dos recursos humanos existentes nas universidades federais. Tendo isso em vista, este estudo, realizado por meio de pesquisa bibliográfica e análise documental, tem os objetivos de (i) apresentar uma breve contextualização histórica da educação superior no Brasil, com recorte específico entre os anos de 1988 a 2010 e, ainda, (ii) analisar se o REUNI representou um avanço para a superação das marcas de exclusão e elitização da educação superior pública neste país. Conclui que o REUNI trouxe avanços quantitativos na expansão de IES públicas federais, o que propiciou a ampliação do acesso à educação superior pública, por parte de estudantes de famílias de baixa renda e em regiões nas quais antes não existia a oportunidade de ingressar na rede federal de educação. Contudo, é importante também sinalizar que a expansão das instituições públicas de educação superior, em âmbito federal, ocorreu mediante a muitos desafios, ainda a serem superados.

Palavras-chave: Democratização da educação, Educação superior, Políticas educacionais.

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Biografia do Autor

Maria Nilse Favato, Universidade Estadual de Londrina

Mestranda em Educação e Especialista em Metodologia da Ação Docente, pela Universidade Estadual de Londrina.  

Maria José Ferreira Ruiz, Universidade Estadual de Londrina

Pós-doutora em Educação pela UFRGS. Doutora em Educação pela UNESP - Marília. Docente da Universidade Estadual de Londrina-PR, no Departamento de Educação, curso de Pedagogia e Programa de Pós-Graduação em Educação. 

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Publicado

14-05-2018

Como Citar

FAVATO, M. N.; RUIZ, M. J. F. REUNI: política para a democratização da educação superior? (REUNI: policy for the democratization of higher education?). Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 448–463, 2018. DOI: 10.14244/198271992365. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/2365. Acesso em: 20 abr. 2024.

Edição

Seção

Artigos
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