Os quarenta anos do PPGE/UFSCar em dois momentos da pós-graduação brasileira (The forty years of the PPGE / UFSCar in two moments of the Brazilian post-graduation)

Autores

  • Marisa Bittar UFSCar

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271992196

Resumo

In this article the author discusses the forty years of the PPGE/UFSCar distinguishing two periods in its history. The first one is the creation of the Master's degree (1976) and the consolidation of the Program when the PhD was founded (1990), time when there were few of them in Brazil. The second period was characterized by reforms and growth of the PPGE in the context of the expansion of Post-Graduation in Brazil. These periods are connected to the change in the evaluation pattern by CAPES, which directly influenced the life and configuration of the PPGE in what it is currently. The research sources used were my memoirs and handwritten notes, documents and PPGE publications, as well as others listed in the references.

Keywords: The history of the PPGE/UFSCar, Graduate policies in Education, CAPES.

Neste artigo abordo os quarenta anos do PPGE (Programa de Pós-Graduação em Educação, da Universidade Federal de São Carlos) distinguindo dois períodos em sua história: O primeiro corresponde à implantação do Mestrado (1976) e consolidação do Programa com a criação do Doutorado, época de poucos Programas no Brasil. O segundo corresponde ao fim da década de 1990, estendendo-se aos dias de hoje, com mudança na estrutura e com o crescimento do PPGE no contexto da expansão da Pós-Graduação no Brasil. Articulo esses dois períodos à mudança de padrão nas políticas de avaliação da CAPES. Como fontes utilizei minhas memórias e anotações, documentos e publicações do PPGE, além das obras listadas nas referências.

Palavras-chave: História do PPGE/UFSCar, Política de Pós-Graduação em Educação no Brasil, CAPES.

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Publicado

31-05-2017

Como Citar

BITTAR, M. Os quarenta anos do PPGE/UFSCar em dois momentos da pós-graduação brasileira (The forty years of the PPGE / UFSCar in two moments of the Brazilian post-graduation). Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 135–150, 2017. DOI: 10.14244/198271992196. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/2196. Acesso em: 25 abr. 2024.

Edição

Seção

Dossiê Comemorativo - Artigos
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