A avaliação do método “Salto Triplo” aplicado a estudantes do curso de Medicina (The evaluation of the “Triple Jump” Method applied to students of Medical School)

Autores

  • Isaac Farias Cansanção Universidade Federal do Vale do São Francisco http://orcid.org/0000-0003-2125-9866
  • Diogo Vilar da Fonseca Universidade Federal do Vale do São Francisco
  • Bruno Mello de Matos Universidade Federal do Vale do São Francisco
  • William Novaes de Gois Universidade Federal do Vale do São Francisco
  • Thayze Teixeira Melo Nunes Martins Universidade Federal do Vale do São Francisco
  • Anekecia Lauro da Silva Universidade Federal do Vale do São Francisco
  • Joilda Silva Nery Universidade Federal do Vale do São Francisco
  • Matheus Rodrigues Lopes Universidade Federal do Vale do São Francisco
  • Natalia Gomes de Morais Universidade Federal do Vale do São Francisco

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271991876

Resumo

The present article aims to report an experience of tutors in performing a triple jump by evaluating the methodology of Problem-Based Learning (PBL) in a group of 37 students of the second period of a medical school of the Federal University of São Francisco Valley - UNIVASF, campus Paulo Afonso, Bahia, Brazil.The "triple jump" occurred in a daylight period, and was divided into three tutorial groups of nine students, a group of ten students and eight tutors. The problem situation was prepared by the tutors involved and all students were previously informed about the methodology applied. The assessment was divided into three stages (1-presentation of the problem; 2- individualized study; 3- Oral Presentation). In the end of the triple jump , it was  applied an evaluative questionnaire and the 27 students had consented previously to fill them out. The students who participated in this application were able to quickly identify the learning objectives (94.6%). However, a small part of the participants (about 5%) suggested modifications on the time used to complete all the steps of the “Triple Jump”.The reported experience consolidate this evaluative tool has formative character and effective way in the measuring the teaching-learning process of students in health care in PBL methodby improving their educational background.

Keywords: Higher education, Problem-Based Learning, Evaluation.

Resumo

O presente artigo tem como objetivo relatar a experiência vivenciada por tutores na realização de um salto triplo avaliando a metodologia de Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP) em um grupo de 37 estudantes do segundo período do curso de medicina da Universidade Federal do Vale do São Francisco-UNIVASF, campus de Paulo Afonso, Bahia, Brasil. O “salto triplo” ocorreu em um período diurno, e foi dividida em três grupos de tutoria de nove alunos, um grupo com dez alunos e oito docentes. A situação-problema foi elaborada pelos tutores envolvidos e todos os estudantes foram previamente informados sobre a metodologia aplicada. A avaliação foi dividida em três etapas (1-apresentação do caso clínico; 2-Estudo individualizado; 3-Apresentação oral). No final do salto triplo, ainda foi aplicado um questionário avaliativo e 27 alunos consentiram em preenchê-lo. Os estudantes que participaram desta aplicação conseguiram identificar com rapidez os objetivos de aprendizagem (94,6%). No entanto, uma pequena parte dos estudantes participantes (cerca de 5%) sugeriram modificações quanto ao tempo estipulado para cumprimento das etapas do método. A experiência relatada reforça que esta ferramenta avaliativa tem caráter formativo eficaz na mensuração do processo de ensino-aprendizagem dos estudantes na área da saúde que estudam com ABP, aperfeiçoando sua formação educacional.

Palavras-chave: Ensino superior. Aprendizagem baseada em problemas. Avaliação.

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Biografia do Autor

Isaac Farias Cansanção, Universidade Federal do Vale do São Francisco

Colegiado de Medicina

 

Diogo Vilar da Fonseca, Universidade Federal do Vale do São Francisco

Colegiado de Medicina

 

Bruno Mello de Matos, Universidade Federal do Vale do São Francisco

Colegiado de Medicina

 

William Novaes de Gois, Universidade Federal do Vale do São Francisco

Colegiado de Medicina

Thayze Teixeira Melo Nunes Martins, Universidade Federal do Vale do São Francisco

Colegiado de Medicina

Anekecia Lauro da Silva, Universidade Federal do Vale do São Francisco

Colegiado de Medicina

Joilda Silva Nery, Universidade Federal do Vale do São Francisco

Colegiado de Medicina

Matheus Rodrigues Lopes, Universidade Federal do Vale do São Francisco

Colegiado de Medicina

Natalia Gomes de Morais, Universidade Federal do Vale do São Francisco

Colegiado de Medicina

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Publicado

21-08-2017

Como Citar

CANSANÇÃO, I. F.; FONSECA, D. V. da; MATOS, B. M. de; GOIS, W. N. de; MARTINS, T. T. M. N.; SILVA, A. L. da; NERY, J. S.; LOPES, M. R.; MORAIS, N. G. de. A avaliação do método “Salto Triplo” aplicado a estudantes do curso de Medicina (The evaluation of the “Triple Jump” Method applied to students of Medical School). Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 11, n. 2, p. 667–672, 2017. DOI: 10.14244/198271991876. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/1876. Acesso em: 25 abr. 2024.

Edição

Seção

Relatos de Experiência
##plugins.generic.dates.received## 2016-09-29
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##plugins.generic.dates.published## 2017-08-21

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