Trilha para internacionalização em casa: Brasil-Colômbia em espaços não formais (Trail to internationalization at home: Brazil-Colombia in non-formal spaces)

Pricila Kohls-Santos, Marília Costa Morosini

Resumo


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One of the impacts of the pandemic caused by Covid-19 is the decrease in internationalization via academic mobility and the need to consolidate other forms of internationalization, such as “internationalization at home” – IaH. In this context, this article discusses an internationalization experience between Brazil and Colombia, with the aim of offering subsidies to the concept of internationalization at home. To reach the proposed objective, qualitative research was carried out, through a case study, in the discipline of Education in Non-Formal Spaces, in a community university. The experience took place in March and April 2019 and was supported by Meet software from Google's Classroom package. The methodology adopted was embodied in a Trail for Internationalization at Home, through the proposition of four stages: Knowledge and evaluation of the proposal; Brazil-Colombia joint planning; Virtual experience; and Evaluation of experience. As results of the investigation, challenges are pointed out, such as the consolidation of an online and/or hybrid teaching culture in on-site courses, the possibility of expanding internationalization actions through technology; in addition, the contribution that the perspective of internationalization at home can make possible the improvement of the quality of higher education, especially considering South-South internationalization, deserves to be highlighted.

Resumo

Um dos impactos da pandemia ocasionada pela Covid-19 é a diminuição da internacionalização via mobilidade acadêmica e a necessidade da consolidação de outras formas de internacionalização, como “internacionalização em casa” – IaH. Neste bojo, o presente artigo discute uma experiência de internacionalização entre Brasil e Colômbia, com o fito de oferecer subsídios à concepção de internacionalização em casa. Para o alcance do objetivo proposto, foi realizada uma pesquisa qualitativa, por meio de estudo de caso, na disciplina de Educação em Espaços não Formais, em uma universidade comunitária. A experiência ocorreu nos meses de março e abril de 2019 e teve como suporte o aplicativo Meet do pacote Classroom da Google. A metodologia se consubstanciou numa Trilha para a Internacionalização em Casa, mediante a proposição de quatro etapas: Conhecimento e avaliação da proposta; Planejamento conjunto Brasil-Colômbia; Vivência virtual; e Avaliação da experiência. Como resultados da investigação, são apontados desafios, tais como a consolidação de uma cultura de ensino online e/ou híbrido nos cursos presenciais, a possibilidade de ampliação das ações de internacionalização por intermédio da tecnologia; outrossim, merece destaque a contribuição de que a perspectiva da internacionalização em casa pode possibilitar o aprimoramento da qualidade da educação superior, considerando principalmente a internacionalização Sul-Sul.

Resumen

Uno de los impactos de la pandemia provocada por Covid-19 es la disminución de la internacionalización a través de la movilidad académica y la necesidad de consolidar otras formas de internacionalización, como la “internacionalización en casa” - IaH. En este contexto, este artículo analiza una experiencia de internacionalización entre Brasil y Colombia, con el objetivo de ofrecer subsidios al concepto de internacionalización en casa. Para alcanzar el objetivo propuesto, se realizó una investigación cualitativa, a través de un estudio de caso, en la disciplina de Educación en Espacios No Formales, en una universidad comunitaria. La experiencia tuvo lugar en marzo y abril de 2019 y fue respaldada por el software Meet del paquete Classroom de Google. La metodología adoptada se plasmó en un Camino de Internacionalización en el Hogar, a través de la propuesta de cuatro etapas: Conocimiento y evaluación de la propuesta; Planificación conjunta Brasil-Colombia; Experiencia virtual; y Evaluación de la experiencia. Como resultados de la investigación se señalan desafíos como la consolidación de una cultura docente online y/o híbrida en los cursos presenciales, la posibilidad de ampliar las acciones de internacionalización a través de la tecnología; Además, merece destacarse el aporte que la perspectiva de internacionalización en casa puede hacer posible la mejora de la calidad de la educación superior, especialmente considerando la internacionalización Sur-Sur.

Palavras-chave: Educação superior, Internacionalização em casa, Educação em espaços não formais, Global Sul.

Keywords: Higher education, Internationalization at home, Education in non-formal spaces, Global South.

Palabras claves: Educación superior, Internacionalización en casa, Educación en espacios no formales, Sur global.

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