Uma professora em início de carreira: narrativas sobre as tensões em seu desenvolvimento profissional (A teacher at the beginning of her career: narratives about the tensions in her professional development)

Daniela Dias dos Anjos, Adair Mendes Nacarato

Resumo


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This text aims to analyze the tensions that were marked in the professional development of a literacy teacher when entering a public school system. Initially, some conceptions of a beginning teacher present in the literature are presented and the historical-cultural perspective is adopted as a theoretical framework, with the studies of Yves Clot and collaborators on the teaching activity, the professional gender of the teacher. The data consists of different narratives of the teacher: memorial of formation in the master's dissertation, written and oral narratives produced during her participation in the Education Observatory Program and a narrative produced specifically for research. The analysis focuses on three thematic units: entering the career; tensions between academic education and the real teaching activity; and the collective of the work. The analysis points to signs of a development marked by advances and moments of professional fulfillment, but also of setbacks and anxieties, especially when the teacher reflects on her academic background, countering her power to act with students in the literacy process. His moments of tension stand out when he entered a peripheral school with adverse working conditions and without the support of school management, culminating in illness. The curbing of the teacher's power to act causes atrophies in the professional genre, mainly due to the absence of a work group in schools.

Resumo

Este texto objetiva analisar as tensões que foram marcantes no desenvolvimento profissional de uma professora dos anos iniciais, ao ingressar numa rede pública de ensino. Inicialmente apresentam-se algumas concepções de professor iniciante, presentes na literatura, e adota-se a perspectiva histórico-cultural como quadro teórico, com os estudos de Yves Clot e colaboradores sobre a atividade docente, o gênero profissional do professor. Os dados consistem de diferentes narrativas da professora: memorial de formação na dissertação de mestrado, narrativas escritas e orais produzidas durante sua participação no Programa Observatório da Educação e uma narrativa produzida especificamente para a pesquisa. A análise centra-se em três unidades temáticas: ingresso na carreira; tensões entre a formação acadêmica e o real da atividade docente; e o coletivo de trabalho. A análise aponta indícios de um desenvolvimento marcado por avanços e por momentos de realização profissional, mas também por retrocessos e angústias, principalmente quando a professora reflete sobre sua formação acadêmica, contrapondo-se com seu poder de agir com os alunos no processo de alfabetização. Destacam-se os seus momentos de tensão, ao ingressar numa escola periférica com condições de trabalho adversas e sem o apoio da gestão escolar, culminando em adoecimento.

Palavras-chave: Condições do trabalho docente, Desenvolvimento profissional, Carreira do magistério, Escola pública.

Keywords: Teaching working conditions, Professional development, Teaching career, Public school.

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