Necessidades formativas de professores iniciantes na educação básica: conceitos, concepções e revisão de literatura (Training needs of beginning teachers in basic education: concepts, conceptions and literature review)

Sandra Novais Sousa, Simone Albuquerque da Rocha, Marli Amélia Lucas de Oliveira, Maria Joselma do Nascimento Franco

Resumo


e4175116

Abstract

The article aims at bringing to the debate the polysemy of the concept of training needs and the relation between the conceptions of teacher education and the instruments used to map or diagnose these needs. Prompted by the following inquiries: what has been provided as theoretical references on training needs to researchers of the theme? What concepts of training needs, and based on what conceptions of teacher education, are presented in 10 years of production on the theme in the national scenario? What are the comprehensions of these researchers about the training needs of beginning teachers in basic education? For this, as methodological procedures, first it were conducted studies of theorists who could contribute for the comprehension of the object, followed by the analysis of articles, theses and dissertations available in data bases, selected through the criterions listed in a protocol of systematic review. The results show that the productions of theorists adopted for the comprehension of concepts about training needs contributed for deepening knowledge on the object. The systematic literature review  pointed out the absence of the conception of the term training needs in most of the analyzed productions, as well as the prevalence of an understanding of need as lack of knowledge resulting from the initial teacher education and linked to the challenges and personal tensions of the daily routine of the profession and of the period of initiation. The results also show the pertinence of the constitution of collaborative training environments, as well as of the elaboration, by the school networks, of induction programs.

Resumo

O artigo apresenta como objetivo trazer ao debate a polissemia do conceito de necessidades formativas e a relação entre as concepções de formação e os instrumentos utilizados para fazer o levantamento ou diagnóstico dessas necessidades. Partiu-se dos seguintes questionamentos: o que se tem disponibilizado enquanto referenciais teóricos sobre necessidades formativas a pesquisadores do tema? Quais conceitos de necessidades formativas, e baseados em quais concepções de formação, são apresentados em dez anos de produção sobre o tema no cenário nacional? Quais as compreensões desses pesquisadores sobre as necessidades formativas de professores iniciantes na educação básica? Para tanto, como procedimentos metodológicos, realizou-se primeiramente estudos de teóricos que pudessem contribuir para a compreensão do objeto, seguido da análise de artigos, dissertações e teses disponibilizados em bases de dados, selecionados a partir de critérios elencados em um protocolo de revisão sistemática. Como resultados, aponta-se que as produções de teóricos adotadas para a compreensão de conceitos sobre necessidades formativas contribuíram para aprofundar conhecimentos sobre o objeto. A revisão sistemática de literatura apontou a ausência da conceituação do termo necessidades formativas na maioria das produções analisadas, bem como a prevalência de um entendimento de necessidade como falta de conhecimentos advindos da formação inicial e ligados aos desafios e tensões próprias do cotidiano da profissão e do período de iniciação. Os resultados mostram também, a pertinência da constituição de espaços formativos colaborativos, bem como da elaboração, pelas redes de ensino, de programas de indução.

Palavras-chave: Iniciação de professores, Levantamento de necessidades, Pesquisa educacional, Revisão de literatura.

Keywords: Beginners, Training needs, Educacional research, Literature reviews.

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