Violência contra pessoas com deficiência: um estudo de caso (Violence against people with disabilities: a case report)

Marlon Jose Gavlik Mendes, Tânia Maria Rechia Schroeder, Fátima Elisabeth Denari

Resumo


The life of people with disabilities are marked by adverse situations, like architectural barriers, communication barriers and attitudinal barriers, This group also suffers from violent situations in their daily lifes, such as physical and verbal aggression. In the current scientific production, there is few researches that investigates the discourse of the person victim of violence, a fact that, on one hand, may characterize some ignorance of the situations experienced by these people, and, on the other hand, may result in discredit of the discourse of people with disabilities. The objective of this research was to investigate the violence experienced by people with disabilities through a case study of a young person with physical disability. The research was descriptive and had a qualitative nature, using the theoretical framework of the Sociology of disability, Violence and Stigma. Semi-structured interview was conducted, using Comprehensive Sociology as a data analysis tool. The results showed that insults and exclusions are a part of the daily life of the young, actions that can be classified as bullying. The young experience several conflicts in the school environment, having some of these conflicts resolved through the mediation of professionals. Violence against people with disabilities is a dynamic and recurring phenomenon, requiring prevention and intervention programs in the school and other researches on the theme that focuses on the victim point of view.

Resumo

A vida das pessoas com deficiência é marcada por situações adversas, como barreiras físicas, comunicacionais e atitudinais. Esse grupo também sofre de situações violentas em seu cotidiano, como agressões físicas e verbais. Na produção científica atual se notam poucas pesquisas que investigam o discurso da própria pessoa vítima de violência, fato esse que, de um lado, pode caracterizar desconhecimento das situações vividas por essas pessoas e, por outro, pode resultar em um descrédito em relação ao discurso das pessoas com deficiência. Nesse sentido, o objetivo desta pesquisa foi investigar as violências vividas por pessoas com deficiência por meio de um estudo de caso de um jovem com deficiência física. A pesquisa realizada foi descritiva e de natureza qualitativa, utilizando-se do referencial teórico da Sociologia da Deficiência, da Violência e do Estigma. Foi realizada entrevista a partir de um roteiro semiestruturado de questões, sendo utilizada a Sociologia Compreensiva como ferramenta de análise dos dados. Os resultados mostraram que xingamentos e exclusões fazem parte do cotidiano do jovem com deficiência, ações tais que podem, legalmente, ser tidas como bullying. O jovem vive diversos conflitos no ambiente escolar, tendo alguns desses conflitos resolvidos a partir da mediação de profissionais. A violência contra as pessoas com deficiência é um fenômeno dinâmico e recorrente, são necessários programas de prevenção e de intervenção no ambiente escolar, além de outras pesquisas sobre a temática que focalizem a perspectiva da vítima.

Palavras-chave: Violência, Pessoas com deficiência, Estigma, Bullying.

Keywords: Violence, Disabled Persons, Stigma, Bullying.

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