Prática docente do sociólogo na educação básica: simulação de parlamento (Teaching practice of the sociologist in basic education: parliamentary simulation)

Manoel Moreira de Sousa Neto, Márcio Kleber Morais Pessoa

Resumo


This text aims to present an experience in sociology classes in the high school of the authors: the parliamentary simulation. The activity was carried out in two high schools of the state network of Ceará, both located in peripheral neighborhoods of the state capital, Fortaleza. The experiences in schools occurred in the 2013, 2014 and 2015 school years. The Freirean dialogic method was used as a reference for classroom activities. With this experiment it was possible to verify significant differences between the activities carried out in the two schools analyzed, mainly due to the school culture of each school. In addition, the activity underwent modifications between and even during the applications, in order to allow favorable adaptations to the development of the action and also to the learning of the students.

Resumo

Este texto tem por objetivo apresentar uma experiência desenvolvida durante as aulas de sociologia no ensino médio pelos autores: a simulação de parlamento. A atividade foi realizada em duas escolas de ensino médio da rede estadual do Ceará, ambas localizadas em bairros periféricos da capital do estado, Fortaleza. As experiências nas escolas ocorreram nos anos letivos 2013, 2014 e 2015. O método dialógico freireano foi utilizado como referência para as atividades em sala de aula. Com esse experimento pôde-se constatar significativas diferenças entre as atividades realizadas nas duas escolas analisadas, devido, principalmente, à cultura escolar de cada estabelecimento. Ademais, a atividade passou por modificações entre e até durante as aplicações, a fim de que ocorressem adaptações favoráveis ao desenvolvimento da ação e também ao aprendizado dos alunos e das alunas.

Palavras-chave: Prática docente, Sociologia no ensino médio, Simulação de parlamento, Escola pública.

Keywords: Teaching practice, Sociology in high school, Parliamentary simulation, Public school.

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DOI: https://doi.org/10.14244/198271993093

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